AFA Försäkring

Ibrahim Baylan välkomnade yrkeslandslaget

Nyhet   •   Jul 10, 2013 10:14 CEST

19 medaljer till 25 tävlande - sällan har ett landslag varit så framgångsrika i ett VM. Anhöriga, sponsorer och riksdagsrepresentanter ville välkomna dessa duktiga ungdomar hem från ett intensivt och framgångsrikt Yrkes-VM i Leipzig. Till vajande flaggor och hurrarop anlände de till Arlanda under tisdagseftermiddagen.

På plats fanns Ibrahim Baylan, vice ordförande i utbildningsutskottet, för att tacka ungdomarna för deras insats och framhålla yrkeslandslagets roll vad gäller att visa omvärlden vilket yrkeskunnande vi har i Sverige.

I årets Yrkes-VM deltog över 50 länder i 46 yrkeskategorier. Sammanlagt vann det svenska Yrkeslandslaget 19 medaljer - 1 guld, 2 silver, 2 brons och 14 hedersmedaljer för skicklighet inom yrket.

Worldskills Sweden - Yrkeslandslaget
Worldskills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning.
AFA Försäkring är Yrkeslandslagets första arbetsmiljösponsor. Vi vill att arbetsmiljöfrågor och att ungas arbetsmiljö och arbetsskador ska uppmärksammas ännu mer. Vi har valt att sponsra de bästa unga yrkesutövarna för att uppmärksamma dessa frågor och stödja goda exempel.