Name ISP

ICANN godkänner ny .eu toppdomän

Nyhet   •   Mar 22, 2005 15:24 CET

Sent i höst går det att registrera ett .eu-domännamn. Nu har alla bitar fallit på plats och alla nödvändiga beslut om den planerade toppdomänen .eu är fattade. I går beslutade ICANN, den internationella organisation som övervakar alla världens toppdomäner, att ge grönt ljus för .eu på Internet. Ambitionen från EURid som fått EU-kommissionens uppdrag att driva .eu och där svenska NIC-SE är en av delägarna är att det ska vara möjligt att börja göra registreringar under året.

- Äntligen kan vi börja förbereda oss för att lansera .eu. Det har varit många turer och diskussioner, men nu ser det verkligen ut som om allt är klart, säger Per-Olof Josefsson, VD för NIC-SE.

Sedan länge har EU-kommissionen bestämt att det är EURid som ska driva .eu-domänen. I och med att ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) nu gett sitt klartecken återstår bara att .eu tekniskt delegeras och läggs in i rotzonen. Det betyder att.eu blir nåbart via Internet.

De närmaste månaderna kommer EURid att skriva avtal med ombud och förbereda processen med föranmälningar, en så kallad sunrise-period. Det innebär att alla som har en namnrättighet, till exempel varumärken och företagsnamn, får förtur att registrera en .eu-domän innan den släpps fri för alla. Man kommer också under året att slutförhandla registreringsreglerna för .eu med EU-kommissionen.

NIC-SE som driver den svenska toppdomänen .se står tillsammans med sina italienska och belgiska motsvarigheter bakom EURid som ska driva .eu-domänen. I Sverige kommer det att finnas ett regionkontor med ansvar för Norden, Baltikum och brittiska öarna.

Källa: NIC-SE