ICEHOTEL

ICEHOTEL släpper planer för vinterns artsviter i sociala media

Nyhet   •   Okt 25, 2012 10:40 CEST

Nedräkningen till byggnationen av vinterns ICEHOTEL i Jukkasjärvi kan snart börja och i samband med detta kommer ICEHOTEL från och med måndagen den 29 oktober att dela planerna för årets version med följare i sociala medier. Initiativet betyder att följare av företagets Facebook- och Twitter-konton har möjligheten att ta del av planerna för en ny art svit i ICEHOTEL dagligen, och flödet kommer att innehålla de skisser, 3D animeringar och beskrivningar som konstnärer skickar in i samband med sin ansökan att designa en art svit på ICEHOTEL.

Tanken är att bemöta det intresse som finns för designen och byggnationen av ICEHOTEL, att lyfta fram den konstnärliga aspekten och de tankar och idéer som inspirerar konstnärer att delta projektet. "Vi upplever att det finns ett stort intresse för hur kommande ICEHOTEL ska se ut och vi tycker självklart att det är väldigt roligt att dela med oss av detta i sociala medier där många av våra kommande gäster och de som är intresserade av ICEHOTEL kommunicerar med oss." säger Maria Sirviö , webbansvarig på ICEHOTEL.

----

ICEHOTEL i Jukkasjärvi är världens första och största hotell gjort av is och snö. ICEHOTEL är också ett unikt konstprojekt som varje vinter samlar konstnärer från världens alla hörn för att delta i att skapa konst av is och snö i Jukkasjärvi, 200 km norr om Polcirkeln. Årets hotell blir det tjugotredje i ordningen och likt alla tidigare år har det också en helt ny design. Varje vår skickar runt 200 konstnärer designförslag till ICEHOTEL  och utav dessa handplockas sedan ett antal konstnärer som bjuds in att designa och skulptera sina egna art sviter.
För mer nyheter från ICEHOTEL och information om årets konstnärer, se pressmeddelanden på ICEHOTEL's My Newsdesk profil.

Kontakt:
Beatrice Karlsson