Connect Uppsala

ICT-PUB om digitala förändringar och affärsmöjligheter

Nyhet   •   Jun 11, 2013 11:18 CEST

Torsdagen 30 maj anordnade CONNECT Uppsala, Uppsala kommun och Mediehuset UNT mötesplatsen ICT-PUB, denna gång på UNT i centrala Uppsala. Liri Andersson, affärsstrateg från This fluid world i London och Daniel Fixelius, försäljnings- och marknadschef på UNT talade om den digitala revolutionen som förändrar våra beteenden och därmed också affärsmöjligheterna. Se de båda föredragen på UNT

”From now on it’s business as unusual”.

liri-andersson
Affärsstrategen Liri Andersson från This fluid world
hjälper företag att navigera in de ständigt pågående digitala förändringarna.
Foto: Jenny Asp

Förmåga att förändras och anpassa sig livsviktigt

Enligt Liri Andersson är den viktigaste förmågan för företag att kunna förändras. För att hänga med och överleva i den ständigt växlande värld vi lever i behöver man se vad som sker runtom en, se vad som är relevant för just sin bransch samt anpassa och förnya sig till det som råder. Förändringarna kommer bara att ske i allt snabbare takt, och de drivs alla av teknik. Det pågår i dag ett paradigmskifte.

Exempel på förändringar som sker idag:

• Tekniken finns idag i händerna på alla, den blir hela tiden billigare och kan prestera mer. Skillnaderna mellan vad företag och kunder kan göra suddas ut.
  • De enskilda personerna får alltmer makt. En Youtubefilm som sprids med ett dåligt rykte om ett företag kan ge förödande konsekvenser.
  • Industrin blir alltmer virtuell, fler och fler företag säljer virtuella varor (t.ex. i spel där det i Farmville finns fler bönder än det finns riktiga bönder i USA).
  • Andra valutor och värden växer fram, t.e.x där vi handlar och betalar med tillit, lojalitet och passion. Meningsfullhet och engagemang kommer att bli ännu viktigare värden att ta hänsyn till som företag.
  • Transparensen ökar, vilket innebär att man som företag ständigt är sitt varumärke, hela tiden. Allt man gör syns, på ett sätt som tidigare inte var möjligt.

Vad innebär detta för din bransch och ditt företag? Hur kan du anpassa dig?

Dagens digitala läsning av nyheter och annonser

Daniel Fixelius berättade om hur UNT ska möta de förändringar som sker hos sina läsare. Vi läser inte mindre nyheter idag, men vi läser dem på andra plattformer än tidigare. Daniel har tidigare jobbat med succésajterna hitta.se och blocket.se – som var tidigt ute med att publicera annonser digitalt istället för i tryck.

Ifrågasätt alltid och våga utveckla din tjänst

I den snabba utveckling som sker idag är det enligt Daniel viktigt att våga utveckla sin tjänst, alltid ifrågasätta det man gör och framför allt fokusera på användarnytta och kundnytta. På UNT är de i gång med nya digitala funktioner, som ska göra unt.se ännu mer användarvänlig. Det viktigaste för användaren är att en tjänst är enkel, funktionell och snabb att använda.

Kvällens ICT-PUB avslutades med mingel ute på UNT:s terrass i sommarvädret där nya kontakter knöts och nya idéer skapades. Håll utkik i vår kalender efter nästa ICT-PUB om du vill hålla dig uppdaterad på vad som sker i vår digitala värld!

Se kvällens föredrag, filmade av UNT.

www.connectuppsala.se