PetSpace AB

ID-märkning

Nyhet   •   Feb 23, 2010 10:26 CET

ID-märkning

Alla hundar, såväl rashundar som blandraser ska enligt svensk lag identitetsmärkas innan de blivit fyra månader gamla. Valpar är vanligtvis ID-märkta redan vid leverans. Detta görs av veterinär eller auktoriserade ID-märkare med ett microchip eller tatuering.

Det är en smaksak av vad man föredrar. Chipet är lite större än ett riskorn och har en unik siffersammansättning och placeras under skinnet vid manken med en kanyl. Det måste läsas av med en speciell avläsare som ska finnas hos polisen. Många klubbar och veterinärer har också egna avläsare. En tatuering görs med en speciell tång i örat. Den är synlig för ögat men kan ibland vara svår att tyda, och det kan finnas päls som skymmer numret.

Den som ID-märker hunden tillhandahåller en blankett för registrering hos Jordbruksverket. Polisen har tillgång till detta register dygnet runt.

Lagen om att alla hundar ska märkas och ägarregistreras har tillkommit på grund av problem med aggressiva och farliga hundar.

Artikel inlagd av hundexperten Helene Nordwall