Academic Work

Idag är det ”Day of the Girl”

Nyhet   •   Okt 11, 2012 15:46 CEST

1 av 3 flickor världen över får inte möjlighet att gå i skolan av många olika anledningar. Idag 11 oktober firas för första gången ”Day of the Girl”. Det är FN som instiftat dagen och tillsammans med organisationen Plan International kommer dagen genom kampanjen ”Because I’m a girl” att uppmärksammas i över 60 länder världen över.

Vi tycker att Day of the Girl är ett väldigt bra initiativ och driver sedan ett par år ett projekt som vi kallar Kubala Girls. Kubala Girls är syftar till att finansiera så att föräldralösa flickor i Zambia får gå i skolan. Genom projektet ges alla som jobbar på något av Academic Works kontor möjligheten att varje månad bidra med en procent av sin lön. Genom att 74 kollegor är med och sponsrar projektet så hjälper vi mer än 900 flickor att skaffa sig bättre framtidsutsikter.

Vi på Academic Work har som företag också valt att skänka en procent av vårt koncernresultatet efter skatt till välgörande ändamål. Vi samarbetar med välgörenhetsorganisationen Response Network och stödjer deras projekt för att bygga skolor på landsbyggden i Zambia. Sw filmen från ett av våra besök. http://youtu.be/kUMgqbMZ_8g

En procent är i relation till din inkomst eller till ditt företags vinst inte en särskilt stor uppoffring, men addera det med alla andras bidrag och det skulle kunna göra stor skillnad. Därför gillar vi verkligen ”Day of the Girl” idag!