Lernia

Idag besökte Anders Ferbe Vara för att träffa Lernia och deltagare i omställningsuppdraget för ASKO

Nyhet   •   Sep 03, 2014 19:08 CEST

I början av oktober 2012 fick Lernia förtroendet att genomföra omställningsuppdraget för ASKOs
fabrik i Vara.

Idag två år senare deltog Lernia på initiativ av ASKO i ett samtal tillsammans med Anders
Ferbe, förbundsordförande för IF Metall och tidigare anställda på ASKO. Under mötet berättade Lernia om omställningsarbetet och hur det har gått för de som fick lämna sitt arbete för cirka ett år sedan. Lernia presenterade även statistik för hur många som gått vidare till nytt jobb och berättade om vilka pågående aktiviteter som är aktuella.

Totalt omfattades 326 personer av ASKOs beslut om att flytta produktion där Lernia har varit en samarbetspart till de uppsagda.

Det goda samarbetet mellan företaget ASKO, IF Metall-klubben samt lokala samhällsaktörer, Arbetsförmedlingen, Campus i Lidköping och Lernia har varit avgörande för omställningsarbetet där tio coacher från Lernia har arbetat intensivt på flera orter samtidigt redan sedan slutet av oktober 2012.

Hittills har 200 personer kommit vidare i arbete, varav 6 startat eget företag och 35 personer gått vidare i studier.

Vårt mål är att individen i omställning ska komma till ett nytt arbete utifrån vad den själv vill. Det innebär även en chans till att överväga nya yrken och med hjälp av våra coacher förverkliga dessa. Efter ett år har 48 nya yrkesdrömmar förverkligats däribland, administratör, verktygsmakare och behandlingsassisten, säger Eva-Lena Vänerby-Bednarska, regionschef för divisionen Karriärväxling på Lernia.

Kort om Lernias omställningstjänster

Lernia erbjuder omställnings- och karriärväxlingstjänster för medarbetare, fack och arbetsgivare genom professionellt stöd vid bland annat personalminskning, omorganisationer och kompetensutmaningar. Lernia arbetar inom ramen för försäkringsfinansierad omställning inom TSL, TRR och Trygghetsstiftelsen samt med företag och organisationer i behov av bl.a coachningsinsatser mot individ och grupp, proaktiv rehab, kompetens- & personalplanering.

För mer information vänligen kontakta presskontakt Johanna Hallander, tel 0722 54 02 91 el. johanna.hallander@lernia.se