Avfall Sverige

Import av avfall för energiåtervinning behöver inte påverka materialåtervinning i andra länder

Nyhet   •   Okt 13, 2016 10:00 CEST

I takt med att import av avfall för energiåtervinning i Sverige har ökat har det fått större uppmärksamhet, inte minst i media. Avfall Sverige, Energiföretagen Sverige och IVL Svenska Miljöinstitutet har därför låtit undersöka om – och i så fall hur – import av avfall för energiåtervinning i Sverige påverkar materialåtervinningen i exporterande land.

– Det är viktigt att först konstatera att import av avfall för energiåtervinning är miljö- och klimatmässigt fördelaktigt. Det har en mängd studier visat de senare åren. Orsaken till detta är främst att avfall inte deponeras i exporterande land och att utvinning av energi i Sverige är mycket effektiv, säger Avfall Sveriges vd Weine Wiqvist.

– Den nya rapporten är ett värdefullt bidrag till att öka kunskapen om vilken påverkan import av avfall kan ha på materialåtervinning i de länder som avfallet kommer ifrån. Egentligen är det vilseledande att tala om import, de svenska anläggningarna exporterar en miljötjänst som de får betalt för att utföra. Rapportens viktigaste slutsats är att importen inte påverkar ambitionen att återvinna eller den faktiska återvinningen. I själva verket kan det vara precis tvärtom, alltså att importen till Sverige stimulerar till ökade insatser för att återvinna mer, fortsätter Wiqvist.

– I rapporten berörs också frågan om importen skulle kunna påverka viljan att sortera och återvinna i Sverige. Slutsatsen är att inget tyder på någon negativ effekt i Sverige. Det stöds bland annat av det faktum att utsortering av matavfall fortsätter att öka, avslutar Weine Wiqvist.

Läs mer i rapport nr 2016:23 ”Avfallsimport och materialåtervinning”