Nobel Media AB

Inbjudan till seminariet "Heta Stolen" i Almedalen

Nyhet   •   Jun 19, 2013 15:37 CEST

Välkommen till Nobels "Heta stolen" Hur ska vetenskapen och samhället lösa framtidens energiutmaningar? i Almedalen den 1 juli kl.11.15-12.15 vid Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5.

Energin i framtiden är en fråga som rör oss alla, i stort som smått, och på många olika sätt. Hur kan vi använda kunskapen från vetenskaplig forskning och tillämpa den i dagens och framtidens samhälle?

Hur tycker representanter från forskningsvärlden, lokala politiker och näringslivet att vi ska hitta hållbara lösningar för världens framtida energiförsörjning?

Nobels "Heta stolen" ger en försmak av debatten och frågeställningarna som tas upp under NWD den 9 december 2013 i Göteborg, och som handlar om framtidens energiutmaningar.

Medverkande:
Mattias Fyrenius, VD, Nobel Media AB. Mattias har varit strategi- och affärsutvecklingsdirektör på KF Media. Tidigare har Mattias varit chef för affärsområdet Nya Medier inom TV4-Gruppen och även arbetat tio år inom Schibsted, bl.a. på Svenska Dagbladet som chef för deras digitala verksamheter.

Birgitta Losman, regionutvecklingsnämndens ordförande, Västra Götalandsregionen.

Elisabeth Rachlew, disputerade 1973 vid Uppsala universitet och är professor i fysik vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Hennes forskning gäller dels fusion (framför allt studier av fusionsplasma) och dels utnyttjande av synkrotronstrålning. Inom det senare området utnyttjar hennes forskargrupp vid KTH MAX-lab i Lund för experiment. Rachlew invaldes 2005 som ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och är Co-chair of European Academy’s Science Advisory Council rapport om förnyelsebar energy.

Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare och expert i frågor som rör miljö, teknik, politik, forskning och utbildning, AB Volvo.

I samarbete med Västsvenska Arenan.

Anmäl dig till:
lena.abrahamsson@nobelmedia.se

Läs mer om programmet på:

Läs mer om Nobel Week Dialogue:
www.nobelweekdialogue.org

Nobel Week Dialogue är i partnerskap med:

Carl Bennet AB

Göteborgs Stad