Gustavsbergs Porslinsmuseum

Inbjudan till Vernissage: Öppen scen - keramiska möten Sverige/Belarus.

Nyhet   •   Sep 29, 2014 17:23 CEST

Onsdagen den 8 oktober klockan 18.30 öppnas utställningen: Öppen scen - keramiska möten Sverige/Belarus.

Utställningen är ett keramiskt möte mellan Sverige och Belarus (Vitryssland) - två  länder som ligger ganska långt ifrån varandra men som förenas i hantverket. Vi möter här fem “krukmakare” och deras verk. Från Belarus: Mariya Radzko och Vasili Lohvin. Från Sverige: Elisabet Hallgren, Monica Johansson och Lars Andersson. I utställningen visas också historiska exempel från både Sverige och Belarus.

Här finns exempel på såväl tradition som förnyelse. Vi ser många likheter, men naturligtvis även skillnader. Välkomna att beundra, begrunda och reflektera!

Utställningen invigs av museichef Kjell Lööw som håller ett kort anförande.

Förfriskningar och tilltugg.

Varmt välkomna

Gustavsbergs Porslinsmuseum, Odelbergs väg 5 B, 134 40 Gustavsberg. SL-buss 474 från Slussen, avgångar 4-5 ggr/tim, stig av hållplats "Farstaviken". Restid ca 20-25 min. Med bil: Väg 222 mot Gustavsberg, efter ca 20 km avfart mot Gustavsberg. Följ brunvit skyltning "Porslinsmuseum". Restid från Slussen ca 20 min. Telefon: 08-570 356 58. E-post: porslinsmuseum@varmdo.se