Sjöstadsbladet

Inbrottsvåg i Hammarby Sjöstad

Nyhet   •   Feb 25, 2011 04:21 CET

Sedan november 2010 har inbrotten i Hammarby Sjöstad ökat kraftigt.

Polisrapporterna från de olika inbrotten runt om i Hammarby Sjöstad ser likartade ut –en uppbruten källardörr ett eller flera källarförråd genomsökta och nästan ingen oreda i förrådet. Något måste göras och det nu! Senast i lördags fick polisen in en anmälan om ett inbrott på Hammarby allé där tjuvarna brytit sig in i Wedin & Söderbergs lokaler. Det var natten mellan lördagen 12/2 och söndagen 13/2 man fick oväntat och ovälkommet besök.

– Som tur är har vi ett larm och en granne ringde dessutom polisen så de var snabbt på plats och förövarna kom bara över växelkassan, berättar Anders
Wedin, delägare i butiken. Tjuvarna bröt sönder låset och det kostar mer att byta än vad tjuvarna kom över suckar Anders som trots allt är glad över att inget mer stals eller vandaliserades.

Under de senaste tre veckorna har Brf Havet haft sjuttio inbrott i sina källarförråd och dessa är ännu inte anmälda. – Vi är så less på småkriminella människor som förstör för alla andra, säger Tommy Edlund som sitter i styrelsen för Brf Havet. Han berättar att han kom på två ungdomar i källaren och hann prata med den ena innan de la bena på ryggen och sprang.

Vi visar bilder vi kommit över och Tommys säger genast, absolut det var han jag pratade med! Han har en nalisk södermalmsdialekt är ca 180 cm lång och har stora oroliga ögon. Jag är så besviken på att jag inte kunde ta fast killarna.

Men Brf Havet och dess medlemmar är inte det enda offret i Hammarby Sjöstad. Det sitter lappar uppe i snart varannan port i Sjöstan som vittnar om att de haft påhälsningar av tjuvar.

Polisen misstänker nu att det kan vara samma tjuvar som rör sig i området.
– Ja, det har faktiskt varit jättemånga inbrott och det verkar som om i stort sett hela Sjöstan har drabbats, säger Leif Jennekvist, polischef söderort.
Han berättar att det handlar om mycket fräcka tjuvar. Många av inbrotten som skett har också skett på dagtid. – Vi har inte så mycket att
gå på förutom att någon har observerat några ungdomar i samband med stölderna.

Leif Jennekvist, polischef söderort. Säger att polisen behöver få hjälp av allmänheten om de här brotten ska gå att lösa. Hittills har polisen inte gripit någon
misstänkt och spåren som finns är inte mycket att hänga i julgranen.

– Det är oroväckande att det skett så många inbrott och jag hoppas att vi får in tips så att vi får en ingång.

Signalement: En av killarna har rödlätt hår är ca 180 cm lång pratar med södermalmsdialekt. Den andre är också ca 180 cm lång mörkt hår. Båda har smal kroppsbyggnad och båda ser ordentliga ut. Den ena har stora ögon med flackande blick.

Det som försvunnit vid inbrotten är främst sportutrustning och annan hemelektronik och även smycken, dyrare vinflaskor men också en del kläder.

Statistiken talar sitt tydliga språk. 2009–2010 kom det in 11 anmälningar om källarinbrott. 2010–2011 kom det in 97. Då har vi inte räknat in de ca 100 inbrotten som skett senaste veckorna som ännu inte blivit anmälda.

De intervjuade uppgav mellan 1 000 och 10 000 kronor per inbrott. Inkomsterna är alltså goda jämfört med vanligt lönearbete, med tanke på den tid de lagt ner och att de inte betalar skatt.

Sjöstadbladet träffar Primulas VD Gunnar Kusoffsky och Christian Hammerman, förvaltare i en av Primulas fastigheter på Hammarby Allé för att prata om situationen i Hammarby Sjöstad.

”Vi kan inte mer än att göra det säkert”

Inbrottsfrågan har hög prioritet hos Primula. Jag är så trött på det här, säger vd:n Gunnar Kusoffsky, samtidigt kan vi inte mer än att göra våra fastigheter säkra. Vill de in så kommer de in. Tillvägagångssättet Primula beskriver liknar det tillvägagångssätt många andra vittnat om varför det är troligt att det rör sig om samma förövare. Sakta tycks inbrottstjuvarna gå igenom förråden i Hammarby Sjöstad, bara några enstaka åt gången. Primula berättar att det oftast rör sig mellan två och fem inbrott. Efter några veckor kommer tjuvarna sedan tillbaka och gör inbrott i några nya förråd.

Då vet de exakt vad de letar efter, menar Gunnar Kusoffsky. En väg in i fastigheterna är via garagen. Det är lätt att smita in samtidigt som någon bil och därifrån går det alltid att ta sig vidare in i fastigheten. En annan väg in i fastigheterna är säkerhetsbrickorna, men här försöker Primula informera sina boende om vikten att ha koll på sina nycklar och brickor. Försvinner en säkerhetsbricka är det den boendes ansvar att anmäla förlusten. På så sätt kan Primula enkelt logga ur säkerhetsbrickan ur systemet. Varken Gunnar Kusoffsky eller Christian Hammerman tror att brickorna är orsak till inbrotten.

Primula sätter nu hårt mot inbrottstjuvarna.

Förutom information till hyresgästerna har de satt upp skyltar om kameraövervakning, men detta utan effekt. Efter att Sjöstadsbladet kontaktade Primula fick vi även veta att de anlitat ett bevakningsföretag som bevakar fastigheterna vid två tillfällen per natt.

– Primula har som rutin att polisanmäla alla inbrott i sina fastigheter. Inbrotten hamnar åtminstone i statistiken och förr eller senare måste polisen göra något åt problemet, säger Gunnar Kusoffsky, VD Primula.

”Vi arbetar för fullt”

Familjebostäders områdesförvaltare i Hammarby Sjöstad, Agnetha Beijner, berättar för Sjöstadsbladet att de nyligen har haft flera inbrott i en fastighet i Sickla Kaj. De arbetar just nu för fullt för att förhindra att det sker igen. Sist smet tjuvarna in i garaget i samband att garagedörren öppnades.

– Dörren till trapphuset får inte vara låst eftersom den måste fungera som utrymningsväg vid eventuell brand. Vi har nu kontakt med en brandkonsult för att höra om det går att hitta en lösning så att även dörren till trapphuset kan hållas låst.

Extra bevakning

– I och med att vi har haft upprepade inbrott just här har vi beställt extra bevakning på den här fastigheten.

Bosse Sundling, vd i Familjebostäder, säger:
– För oss är det mycket viktigt att alla våra hyresgäster kan känna sig trygga. Men jag tror att vid såna här speciella tillfällen då inbrottsligor är i farten är det viktigt att vi alla hjälps åt att hålla ögonen öppna och försvåra för tjuvarna.

Liv Lindman/SJÖSTADSBLADET och Jonny Bothin/SJÖSTADSBLADET

TYCK TILL OM ARTIKELN

TIPS lämnas till tips@sjostadsbladet.se eller tipsa Sjöstadsbladet: SMS/MMS: 07200 18 177

Sjöstadsbladet kan presentera unika bilder på två av tjuvarna. Du finner bilder + film på de personer som antagligen ligger bakom de senaste hundra inbrotten, på vår hemsida Sjostadsbladet.se