Jämtlands Gymnasium - Bispgårdens Tekniska College & Jämtlands vux, Bispgården

Industri och energiföretag i Ragunda håller gemensamt Öppet Hus tillsammans med Jämtlands gymnasium i Bispgården!

Nyhet   •   Nov 24, 2016 16:33 CET

För ca 10 år sedan visade industrierna i Bispgården upp sina verksamheter sist. Nu väljer man att göra det igen, för att visa på branschens utveckling och framtid och för att visa på det samarbete man har tillsammans med Jämtlands gymnasium - Bispgårdens tekniska college, i folkmun kallat BTC.

Fors industrier, Kjellbergs plast, Wipro och Zepro är alla producerande verkstadsföretag i Bispgården, en ort med lång tradition av industriell produktion där Zepro, som tillverkar bakgavellyftar, är det största företaget med sina närmare 200 anställda och försäljning över hela världen.

Vattenfall, Statkraft och Härjeåns är alla stora välkända energiproducerande bolag, som alla också har någon form av verksamhet i Ragunda kommun.

Gemensamt har de att de alla på ett eller annat sätt samarbetar med Jämtlands gymnasium och Jämtlands Vux i Bispgården, bland annat i det innovativa samarbetet BTC.

Bispgårdens Tekniska College leds av en styrelse där företagen är i majoritet. Styrelsen fungerar som lokalt programråd för gymnasieutbildningen och bjuder in andra företag som rekryterar från programmen för att främja samverkan mellan skola och arbetsliv. Det lokala programrådet är mycket viktigt för att garantera att yrkesutbildningen håller god kvalitet och erbjuder eleverna den kunskap som bland annat företagen ovan efterfrågar. De ger även möjligheter till bra arbetsplatser för eleverna då de ska göra sin APL. Företagen som medverkar är mycket engagerade i skolans utveckling och framtid och bidrar hela tiden till utveckling och närhet till branscherna.

Den 29 november bjuds ungdomar som snart ska göra sina viktiga, men ack så svåra, gymnasieval in till att besöka skolan, industriföretagen samt att träffa energiföretagen på plats på skolan. De har då möjligheten att höra mer om branscherna, samarbetet, skolans upplägg och hur nuvarande elever trivs på skolan. Möjligheten att också få se industriernas verksamhet på plats är extra glädjande då det inte haft något öppet hus de senaste 10 åren.

Utöver ungdomarna och deras familjer så hälsar man också ALLA som är intresserade av de båda branscherna varmt välkomna, det kommer bjudas på både tävlingar och fika under kvällen.

För den som är arbetssökande så kommer information om arbetsmarknadsutbildning inom Industriteknik att representeras och visas av både Arbetsförmedlingen samt Jämtlands vux och den chansen bör inte missas!

Mellan klockan 16 och 18 har man möjlighet att se industrierna och på skolan håller man öppet ytterligare en timme.

Givetvis önskar man fullt hus på detta öppna hus som passar väl in i den satsning som regeringen, LO och Svenskt näringsliv genomför under 2016 -  "Yrkesutbildningens år"