Inova

Inova får ny styrelseordförande

Nyhet   •   Maj 20, 2015 15:12 CEST

Peter Rovér, vd på Effect Management, tar nu över ordförandeklubban i Inovas styrelse. Som ansedd strategikonsult och en av landets främsta varumärkesexperter vill han ännu tydligare jobba med att sätta Inova på den nationella tillväxtkartan. Gedigen kompetens och ett brett kontaktnät är några av Peters styrkor som kommer att prägla det nya uppdraget.

– Inova har redan en riktigt bra verksamhet men jag ser också stor potential i att lyfta den till nästa nivå. Vi kommer att fokusera på strategisk utveckling framöver. Det finns en del utmaningar runt oss som vi tillsammans behöver ta tag i. Inova ska bli en aktör att räkna med och att bli utvald till vår inkubator ska vara eftertraktat – inte bara i Värmland, säger han.

Peter tillträdde på posten i april, men Inovas arbete är sedan flera år tillbaka välkänt för honom. Som vd och konsult på Effect Management har han under en längre tid och på nära håll följt flera av tillväxtföretagen på deras väg mot marknaden. Han har en stor passion för företagsrådgivning och systematisk utveckling, viktiga villkor som på sikt leder till att fler bolag kan avancera till nästa nivå.

– Jag har upplevt dotcom-eran och har fått vara med företag genom hela livscykler, både när det gått uppåt och när de mött svårigheter. Och en sak jag har lärt mig är att ledare är viktiga. Utan en bra ledning är det svårt att nå full styrka, oavsett hur bra affärsidén är. Inova arbetar med detta område sedan tidigare, men det finns alltid förbättringar att göra. Både bolagen och entreprenörerna ska ha möjlighet att utvecklas, säger Peter.

Bra storys räknas

Själv har han bland annat en bakgrund som marknads- & affärsutvecklingsdirektör på IFL vid Handelshögskolan i Stockholm. Efter närmare tio år var det dags att testa vingarna och prova något nytt. Familjen bestämde sig för att byta storstadspulsen mot Värmland, där hans hustru har sina rötter. Ett beslut som från början skrämde men som i dag känns mer rätt än någonsin.

– Det värmländska näringslivet har många fina företag och en framåtanda, men vi måste gemensamt hjälpas åt med att öka attraktionskraften för hela länet. Vi ska fortsätta göra bra grejer, men kanske framför allt även börja berätta bra storys. Alla vill vara med där det händer, och då spelar det geografiska läget mindre roll när det väl gäller, menar Peter.

Strategiskt arbete

På Inova är man väldigt positiv till det nya ordförandeskapet. Verksamhetsledaren Britt Lööv är övertygad om att Peters breda kompetens och tidigare erfarenheter kommer vara ett nyttigt komplement till det övriga teamet. Första uppdrag blir att tillsammans formulera nya strategier för hur organisationen ska se ut och bör fungera. Bland annat hoppas Britt att Peter ska vara en stor tillgång vid närstående rekryteringar.

– Det här är ett jätteviktigt steg för Inova. Peter har under många år sett vår verksamhet från sin horisont och vi är övertygade om att han kommer hjälpa oss till nästa nivå. Utmaningen blir att sammanfoga våra världar till en gemensam, så att vi gemensamt blir ännu starkare i Värmland men också profilerar oss mycket tydligare, både nationellt och internationellt. Jag ser fram emot att jobba tillsammans framöver, säger hon.