Film i Väst AB

Inspelningen av Happy End går mot ett lyckligt slut

Nyhet   •   Sep 02, 2010 13:50 CEST

Ann Petrén och Malin Buska gör två av huvurollerna i Björn Runges nya film Happy End.

Om Björn Runges hyllade film Om jag vänder mig om (2003) handlade om brustna relationer är hans nya film Happy End en berättelse om hur människor flätas samman. Just nu är filmteamet klart med de sista av inspelningarna av Happy End. Manuset, skrivet av den danske succéförfattaren Kim Fupz Aakeson, kräver en hel del av skådespelarna. Men ensembeln är proffsig. Här syns bland andra Ann Petrén, Gustaf Skarsgård och Johan Widerberg i några av huvudrollerna. Ett par andra mycket intressanta namn är David Dencik, kanske mest känd i Sverige från dramaserien Lasermannen, och nykomlingen Malin Buska.

Alla tagningar i Trollhättan-Vänersborg har gått väldigt bra enligt producenten Madeleine Ekman från Trollhättan Film/Zentropa. Inspelningsplatserna, bland annat en lägenhet i stadsdelen Kronogården i Trollhättan och en lägenhet i centrala Vänersborg, har valts med omsorg. Och även om Madeleine Ekman beskriver många scener som ”ohyggligt svåra att göra” har inspelningarna präglats av en väldigt trevlig och mysig stämning. Men blir det något ”happy end”?

– Det tycker jag definitivt att det blir, men kanske inte på det sättet man tror. Själva produktionen kan inte få annat än ett lyckligt slut i alla fall. Det är grym regi, riktigt bra foto och fantastiska skådespelare. Jag har definitivt stora förväntningar på filmen, det hade jag från första stund jag läste manus, säger Madeleine Ekman innan hon stressar vidare mitt i den intensiva inspelningsfasen.

Huvudrollsinnehavare: Ann Petrén Malin Buska Johan Widerberg Gustaf Skarsgård