Infotech Umeå

Internationell lansering av Magicka 2 i maj 2015

Nyhet   •   Mar 05, 2015 11:16 CET

Spelet Magicka 2 släpps 26 maj 2015. När Paradox studiochef i Umeå, Mattias Wiking, är på spelkonferensen GDC i San Francisco intervjuas han om nya spelet.

Under senaste året har Paradox Arctic, spelstudion i Umeå, jobbat intensivt med Magicka 2. Spelet Magicka har en historia med rötter i Skellefteå där några studenter utvecklade den första versionen. Via företaget Arrowhead fick de Paradox att ta sig an spelet och Magicka blev en riktigt bra internationell framgång.

I och med att Paradox öppnat en studio i Umeå har Magicka kommit tillbaka till Västerbotten för en ny utvecklingsrunda. Magicka 2 handlar det då om och nu kommer spelet också att släppas för Playstation 4 förutom för PC.

Intresset är stort och därför har Steve Burke från spelsajten GamersNexus fångat upp Mattias Wiking och David Martinez i samband med den stora spelkonferens GDC i San Fransisco för en intervju.

Mattias Wiking berättar för Steve Burke om ett Magicka 2 som kommer att vara stabilare med färre buggar, men med samma grundsystem som den förra versionen med olika element som bland annat vatten, elektricitet, jord och eld som går att kombinera på flera sätt.

Intervjun görs samtidigt som Mattias Wiking guidar Steve Burke genom en preview av det nya spelet i Playstation 4-version.

Den internationella lanseringen av Magicka 2 har satts till 26 maj 2015. Med i utvecklingsarbetet med Magicka 2 har även spelutvecklingsbolaget Pieces Interactive från Skövde varit.

Se hela intervjun med Mattias Wiking

Paradox har i dagarna också släppt en helt ny trailer för det kommande spelet. Se trailern här nedan.

Mikael Hansson