Interimum AB - Utbildningar och konsulttjänster inom HR

Intervju med Ingrid Lindbom utbildare i LedarStegen

Nyhet   •   Nov 29, 2016 13:36 CET

Hej Ingrid!

Varför tycker du det är viktigt att gå en ledarskapsutbildning?

Det enda som är konstant är förändring och det gäller i högsta grad i arbetslivet. I allt slags förändringsarbete tycker jag det krävs två slags mod: vanligt mod och tålamod. Som ledare behöver du då något att förhålla dig till, då det ofta är tidspress, höga krav och ibland spretigt. För att klara av det behöver du näring i form av ny kunskap, träning och möjlighet att få diskutera din vardag som ledare tillsammans med erfarna utbildare och andra deltagare. Detta kan en ledarskapsutbildning förse dig med. Jag har jobbat med ledarskap i 25 år, både som chef och utbildare i offentlig sektor och jag vet hur betydelsefullt det är att få påfyllnad och att investera tid i en ledarskapsutbildning.

Varför har du valt att arbeta som utbildare i LedarStegen?

Jag tror på dialogen som ledarens främsta verktyg och LedarStegen har ett helhetsperspektiv med många stödjande modeller som jag tilltalas av. En av många är Tuff Omsorg, som jag märker att deltagarna har stor nytta av i sitt ledarskap. Bra ledarskap hittar balansen mellan stödjande och kravställande och du kan kombinera att ge stöd samtidigt som du utmanar dina medarbetare. Denna människosyn och värdering gillar jag med LedarStegen. Därmed får du andra att bli modigare, se sin potential och nå sina mål

Hur upplever du att ledarskapsprogrammet LedarStegen skiljer sig från andra program på marknaden?

Den har en teoretisk grund att utgå från. Upplägget förstärks ytterligare med de individuella coachningstillfällen som du får, förutom de många konstruktiva verktyg och tips som du direkt kan överföra i din vardagliga verksamhet som chef. Denna kombination av korta teoripass varvat med många träningstillfällen som kommer att utveckla och stärka dig till en ännu bättre ledare. Att de 5 utbildningsdagarna dessutom är utspridda under 6 månader ger dig därutöver goda möjligheter att få till ett hållbart ledarskap.