Mawell

Intervju med VD Torbjörn Lindh

Nyhet   •   Dec 11, 2013 11:20 CET

Med 25 års erfarenhet av företagsledning, varav de senaste 15 som VD och Vice VD, har Torbjörn Lindh en imponerande meritlista inom IT-branschen. I början av augusti tillträdde han som VD efter ett halvår som Vice President för Mawell Consulting.

- Jag blev imponerad under de första sex månaderna jag var på Mawell. Det har varit givande att se vad våra duktiga medarbetare åstadkommit i arbetet med lösningar till våra kunder. Vi är inblandade i många av de centrala nationella initiativen och jobbar nära flera landsting där SLL har en viktig roll. Även våra produkter gör skillnad relativt andra vad gäller förbättringen av de kliniska processerna, säger Torbjörn Lindh.

Hur har den första tiden som VD varit?

- Spännande och innehållsrikt. Det har varit och är mycket arbete och är framförallt inspirerande. Även om jag började på Mawell i januari som ansvarig för konsultverksamheten och trodde att jag kommit in i det mesta så var det en viss omställning när jag i augusti blev VD. Jag kan nu konstatera att det fanns mycket mer att lära avseende vad våra kunder har för önskemål och vilka krav som ställs på en leverantör som Mawell

I vilken riktning vill du utveckla Mawell?

- Jag vill fortsätta leda Mawell till att bli en än bättre partner/leverantör för våra kunder avseende e-hälsa. Jag ser redan nu att vi gör skillnad relativt våra konkurrenter och det skall vi fortsätta med. Vi vill vara nära våra kunder när de skall hitta lösningar på strategiska frågeställningar.

Vilken är Mawells största styrka?

- Att vi har en enorm kunskap inom domänen hälso- och sjukvård ur ett IT-perspektiv. Att vi aldrig tummar på vår ambition att enbart verka inom detta område. Det gör att vi kan attrahera mycket duktiga medarbetare som brinner för området som då i sin tur skapar bra lösningar för våra kunder.

Hur ser du på den svenska eHälsomarknaden?

Utifrån ett samhällsperspektiv så är det en stor utmaning att via IT lösningar skapa lösningar som gör att samhället fortsatt kan erbjuda bra hälso- och sjukvård. IT är en möjliggörare till att fortsatt kunna erbjuda bra omsorg för alla. Min uppfattning är att Sverige ligger väl i framkant inom detta område. Det innebär dock inte att vi kan vila lugnt utan det gäller att fortsatt hitta nya lösningar.

Har du någon hälsning till Mawells kunder och partners?

Jag hoppas verkligen att vi tillsammans skall finna vägar för att hitta lösningar som kan frigöra den fulla potentialen i morgondagens hälso- och sjukvård.

Fem snabba:

Resmål: Just nu Marocko och Atlasbergen i mars
Kaffe eller te: Te på morgonen och kaffe resten av dagen
Maträtt: Ikväll blir det rökt röding med kokt potatis och romsås
Sport: 5 milen på skidor på radio
Årstid: Solig höstdag med hög luft