ABE Partners

Intressanta domännamnsrelaterade siffror

Nyhet   •   Aug 30, 2013 11:42 CEST

Ibland springer man över sidor på nätet där man helt enkelt fastnar, och helt plötsligt märker man att man spenderat alldeles för lång tid med att klicka runt och läsa. Det är lätt att sugas in när man hittar något intressant och som dessutom presenteras på ett snyggt sätt. Veckans fynd på det världsomspännande nätet är för vår del är DomainTyper där man förutom riktigt bra sökfunktioner för WHOIS och PageRanking även hittar relevant statistik för, om inte alla så i alla fall de flesta toppdomänerna. Ett ypperligt ställe att läsa på om de olika toppdomänerna innan man bestämmer sig för att det är meningsfullt för den egna verksamheten att registrera dem.

Under Top Websites ser vi fördelningen mellan toppdomänerna på de 1,000,000 mest besökta domänerna. Föga oväntat toppas listan av .com som med sina drygt 522.000 domäner nästan har en tio gånger så stor andel som tvåan på listan .net. De av er som brukar läsa våra nyheter och analyser har säkert noterat att vi flera gånger tagit upp vad vi kallat överflödiga toppdomäner. Vi har i den serien tittat närmare på mobiteljobsname och tm, toppdomäner som vi nästan dagligen stöter på när vi analyserar kunders domännamnsportföljer. På DomainTyper hittar vi återigen siffror som styrker vår tes om att de i de allra flesta fall är helt onödiga. Frekvensen av dessa toppdomäner bland den populäraste miljonen är:

Mobi – 505
Tel – 12
Jobs – 68
Name – 350
Tm – 17

Sammanslaget står alltså fem toppdomäner som åtminstone vissa fall verkar tillhöra leverantörernas favoriter, endast för en knapp promille av de populäraste sidorna. ”Skyddsbehovet” är således obefintligt.

DomainTyper kan alltså vara en ovärderlig hjälp för er kunder när ni bombarderas med förslag om nya registreringar, och vi kommer givetvis att även i fortsättningen hålla ett öga på den här sidan likväl som andra intressanta sidor för att alltid kunna erbjuda er den mest rättvisande och ärliga bilden över domännamnsbranschen och domännamnsmarknaden.