Ziggy Creative Colony

inUse tar fram hjärnan i Eons framtidshus

Nyhet   •   Mar 20, 2012 14:03 CET

Hållbarheten” är bostadsrättsföreningen i Västra hamnen i Malmö där de boende kommer att leva och bo på ett sätt som ger en indikation av framtiden. Genom att bygga gränssnittet i både läsplatta och smartphone har inUse gjort att kunden på ett användarvänligt sätt kan följa upp och kontrollera detta smarta boende.

– Det är avgörande att konsumenterna blir mer energieffektiva. Därför måste vi på Eon kunna erbjuda produkter och verktyg som gör det enkelt för boende att få en överblick så att de kan kan ta kontrollen över elkonsumtionen, utan att tumma på bekvämligheten, säger Jakob Holmström kommunikationsansvarig på Eon.

Varje bostad har ett 50-tal mätpunkter som håller på både elförbrukning och temperatur. Utifrån den här informationen kan varje boende även styra huset. Det kommer gå att stänga av apparater, tända ljuset, sänka temperaturen och slå på larmet.

I centrum för hela systemet finns en app som kan användas på både iPad och iPhone. Det är "hjärnan" som inUse varit med och tagit fram. En iPad ingår i köpet av bostaden.

– Appen är smart och hjälper de boende att vara energismarta. Den gör det enkelt att få en visuell överblick. Den gör det roligt att ta reda på vad som drar ström och vilka som är de stora elbovarna, säger Linda Backlund, projektledare på inUse.

Mobilen är personlig, i iPaden analyserar man

– Vad vi har sett under utvecklingen av appen är att mobilen får en större betydelse än vi trodde först. Mobilen är personlig och vi använder den för att styra – att slå på och stänga av prylar på distans. iPaden ger oss mer analysmöjligheter. Vi kan titta på förbrukningen och se vad som drar mycket ström och hur vi ligger till historiskt jämfört med tidigare veckor eller månader.

Men den mest intressanta funktionen är naturligtvis att de boende kan styra allt i huset. Både när man är hemma och när man är borta.

– Vi försöker göra ett komplext system lätt att förstå med hjälp av appen. Vi vill få de boende att tänka energibesparing genom att göra det lätt att se hur deras val påverkar förbrukningen, säger Linda.

Tvätta när det är som billigast

I dag kostar elen lika mycket dygnet runt, men snart kan differentierade taxor vara införda och därför har Eon i Hållbarheten-projektet infört differentierade taxor i systemet. Det blir olika priser under dygnet, beroende på belastningen. Det blir dyrare på morgonen och billigare på eftermiddagen. De boende kommer kunna se det närmaste dygnets priser direkt i appen för att till exempel kunna bestämma när de ska tvätta och torktumla.

Men de boende behöver inte detaljstyra allt. Det kommer finnas ett antal grundinställningar som kan användas för det mesta. Till exempel att du är borta från hemmet på vardagar mellan 07 och 19 och att då ska temperaturen vara lite lägre, alla apparater som är på standby ska stängas av och vissa lampor ska vara släckta.

”Hållbarheten” är ett fyravåningshus med åtta etagelägenher mitt i Västra hamnen. Varje lägenhet har en egen trädgård, ett självbevattnande orangeri i vardagsrummet som värms upp med solfångare på taket och tillgång till bastu som drivs med biogas och soluppvärmd motionspool. På taket finns, förutom solfångarna, även solceller och ett vindkraftverk.

”Hållbarheten” kommer naturligtvis följas upp noggrant av Eon, men även forskare från Lunds Tekniska Högskola, LTH, ska undersöka beteenden, tekniken, energilösningarna och produkterna i de åtta lägenheterna.