Inova

Investerare mötte målmedvetna entreprenörer

Nyhet   •   Dec 02, 2011 15:52 CET

Under onsdagskvällen arrangerade Inova årets andra investerarträff under ledning av Fredrik Sjövall. Ett tiotal affärsänglar hade kommit till VinContorets lokaler i Karlstad för att ta del av tre företags spännande affärsidéer och deras planer för framtiden.

Inova anordnar regelbundet träffar med syfte att skapa värdefulla kontakter mellan nystartade företag med kapitalbehov och investerare med intresse för företag i tidig fas. Kapitalbehovet hos dessa företag varierar, men ligger ofta mellan 500 000 SEK och 2-3 miljoner SEK.

Tidig företagsfinansiering ligger Inovas affärsrådgivare Fredrik Sjövall varmt om hjärtat och han vet av egen erfarenhet hur viktigt det är för nystartade företag att få in kapital i rätt skede.

- Kapital är mer eller mindre alltid en bristvara och det är avgörande för nystartade företag att få chansen att nätverka med investerare vid olika tillfällen, menar Fredrik.

Under kvällen fick de inbjudna investerarna ta del av tre väl förberedda företagspresentationer. Först ut var Tomas Fändriks, vd för Liveside Event, som berättade övertygande om hur hans paketerbjudande för musik- och sportevenemang är effektivare än konkurrenternas. Företaget har bland annat utvecklat en specialdesignad festivaltoalett, även kallad bajamaja, som är hopfällbar och tar därmed mindre plats med både mindre utsläpp och lägre fraktkostnad som följd. Tomas lockade fram många skratt under sin presentation samtidigt som han gav tydliga svar på investerarnas ingående frågor.

- Det kändes jättebra! De verkade vara intresserade och ställde många frågor, säger Tomas Fändriks, som tror att dessa träffar kan ge viktiga resultat på längre sikt.

På plats fanns också två av Inovas inkubatorföretag; Göran Frödin, vd för Scandinavian Universal Spreader AB, presenterade företagets tekniska lösning för en effektivare sophantering i Europa - WasteGripper.

Annelie Brolinson från inkubatorföretaget Hemcheck gav åhörarna en ingående förklaring hur just deras produkt effektiviserar blodprovstagning och på så sätt minskar både väntetider och kostnader inom sjukvården genom en unik metod som direkt kan upptäcka obrukbara blodprov.

Intresset för de tre företagen var stort och diskussionerna fortsatte under informella former efter att presentationerna avslutats.

För att få veta mer om Inovas återkommande investerarträffar kontakta Fredrik Sjövall på Inova.

E-post: fredrik.sjovall@inova.nu, Tfn: 070-070 645 08 75.

Bild ovan: Fredrik Sjöwall