IQR Solutions

IQR effektiviserar utsorteringsprocess med ELME MG2000

Nyhet   •   Maj 16, 2014 14:38 CEST

Sortering av avfall med materialhanterare är extremt tidskrävande. Varje maskinrotation som kan reduceras är välkommen eftersom den effektiviserar arbetet genom att tillåta fokus på själva plockningen.

- Den är suverän, säger Jonathan på IQR Systems AB. Tiden det tar att hantera exempelvis gips med stålinfästningar har drastiskt reducerats. Jag bara knäcker och knäcker och låter järnet fästa under tiden. Det är en enorm tidsbesparing och vi plockar ut bra mycket mer skrot nu än tidigare eftersom bult, skruv och annat smått aldrig tidigare kunde plockas enkelt.

- Inte nog med det, säger Håkan Nilsson på Älmhults ElMek. Det finns en betydande miljöaspekt i detta. Hanteringen av kylskåp, frysskåp och annat med potentiell risk för gasläckage underlättas och riskerna minskas. Man behöver inte längre klämma om skåpen och riskera att de spricker. Slå på magneten och lyft dem från sidan bara så är det klart. Lyftkraften är det inga problem med. Du kan lyfta tonvis bara i magneten.