Karlsson's Hjälpande hand

Jag undrar om man inte bryter mot gällande lag med detta?

Nyhet   •   Nov 01, 2010 12:42 CET

Uppsala kommun har i dag skrivit i gratistidningen 18minuter att man kommer att bli hårdare mot folk som får Socialbidrag. Förvisso kan jag då tycka att det ska man göra men men ska göra det inom rimliga och lagliga gränser. Uppsala kommun är en av Uppsalas största arbetsgivare och här i denna artikel så vill man att folk som tar socialbidrag också ska jobba för det.

Jobba? Då kan faktiskt Uppsala kommun anställa folk på riktigt i stället för att utnyttja utsatta personer till slavarbetskraft.
Man skriver att man vill att dessa personer ska bli tex rastvakter i skolan eller skolvärdar. Detta vad jag vet fans det anställd personal till på min tid i skolan och lärare och vaktmästaren samt skolvärden var också rastvakter.
Så det fanns en tjänst till dessa jobb tidigare inom kommunen. Varför ska man då ta personer med sociala problem och sätta dem som rastvakter och skolvärdar.

Och vad jag vet så ska alla arbetstillfällen rapporteras till Arbetsförmedlingen (enligt lag). Jag ser detta som ett rent och skärt lagbrott.

I socialtjänstlagen står:

Att kommunen har rätt till att ställa krav på den som får stöd, till exempel att arbetslösa ska söka jobb aktivt eller deltar i olika insatser.

Således står inget om att dessa personer ska jobba på ett arbete som lika gärna kan vara på den reguljära arbetsmarknaden, detta är slavdirveri och utnyttjande av personen i fråga.
Men kommunen räknar kallt med att man kan spara in pengar på det här viset och det är ju ingen nyhet att Alliansen gör allt för att folk ska leva mindre värdigt ett djur som en hund.

Men i vilket fall så skulle jag vilja veta vad facken säger om detta, och varför allianse kan bryta mot lagen på det här viset för utan att få några som helst konsekvenser.

Och vill vi i Sverige ha en arbetsmarknad som ser ut som detta exempel? Det finns fler, eftersom man har infört ALI och JUG så tvingas folk att arbeta på socialbidrag och företagen vill inte anställa folk från den reguljära arbetsmarknaden för man räknar kallt med att få personal från ALI eller JUG så arbetsgivaren slipper att betala lön till den anställde.

Är detta rätt?