Copyswede

Janne Schaffer om kultur, kulturpolitik och upphovsrätt

Nyhet   •   Jul 02, 2012 07:47 CEST

Kulturskaparnas seminarium med debatt i Almedalen 2012 mellan kulturskapare och kulturpolitiker handlar om kultur, kulturpolitik och upphovsrätt. En av dem som medverkar är Janne Schaffer, gitarrist och kompositör som drivit eget skivbolag i 26 år.

Janne Schaffer finns registrerad på runt 5 000 inspelade låtar varav 400 – 500 egna. Han har spelat med Abba, Ted Gärdestad och Electric banana band. Inför debatten den 4 juli ger Janne Schaffer sin syn på kultur, kulturpolitik och upphovsrätt.

Varför tycker du att detta är ett viktigt seminarium?

- När jag började spela och göra låtar på 60-talet var det självklart att vi som skrev musik och text ägde rätten till våra verk. Med den nya teknikens utveckling har nya aktörer och medier dykt upp och plötsligt gäller inte längre denna självklarhet.

Vad hoppas du få ut av seminariet?

- Det är faktiskt första gången jag har blivit tillfrågad och jag känner mig hedrad att bli inbjuden. Det här är frågor som intresserat mig länge eftersom jag också har drivit mitt skivbolag ganska länge och där enbart gett ut egen musik. Det ska bli extra intressant att höra vad politiker och andra som inte är i branschen tycker och tänker om rättighetsfrågorna.

Vilket är ditt budskap i frågan om upphovsrätt och kulturpolitik?

- Det är viktigt att politiker förstår vår situation och blir insatta i vilken verklighet musiker lever i. Jag spelar nästan konstant och har rätt stort kontaktnät och vet ungefär hur tongångarna går hos mina kollegor. Själv är jag rätt privilegierad som känd person som har hållit på länge. Men för kommande generation kan det bli svårt att klara sig och leva enbart på den egna musiken.

Vilken typ av besked hoppas du att få från de medverkande politikerna?

- Jag hoppas på ett klart och tydligt besked om hur politikerna förhåller sig till de nya situationerna och tar ställning till problemen. Vi är definitivt ingen höglönegrupp och det är endast ett fåtal av de utexaminerade från musikhögskolorna som kommer att kunna leva på sin musik. Vi är bra på musik i det här landet. Sverige ligger på tredje plats efter USA och England när det gäller export av musik. Det är därför viktigt att värna om musikernas utbildning och rättigheter. Min uppfattning är att politikerna ska tänka på framtiden när de fattar beslut. Det är viktigt för Sverige att vi även i framtiden har kompetenta musiker som kan leva på sitt yrke.

För mer information om seminariet den 4 juli: http://www.kulturskaparna.com/nyheter/kulturskaparna-i-almedalen/