MoveApp

Jannika Larsson börjar skriva om träning och hälsa för MoveApp!

Nyhet   •   Dec 06, 2015 15:41 CET

MoveApp är glada att presentera sin nya teammedlem Jannika Larsson. MoveApp vill inspirera fler att träna regelbundet och är väldigt glada över att få samarbeta med Jannika. Jannika brinner för att hjälpa fler att komma igång med sin träning, få dem att nå sina mål och leva ett hälsosamt liv. Jannika är en oerhört driven och energirik person som har sin bakgrund inom träning från fotboll och friidrott. Nu håller Jannika på med triathlon och genomför Ironmans utan att blinka.

Jannika kommer inspirera och visa vägen till att träning går att göra hur, var och när du vill - i mobilen, läsplattan eller på TV:n tillsammans med Jannika och MoveApp.

Vi ser fram emot att följa Jannika i hur hon inspirerar till regelbunden träning och visar träningens alla positiva effekter.

Läs mer om Jannika nedan:

Mitt namn är Jannika Larsson och jag är grundare till Fight YOUR Fight AB.
Jag brinner för att hjälpa andra komma igång med sin träning, nå sina mål, må bra och leva ett hälsosamt liv. I mina ögon är allt möjligt! Fight YOUR Fight står för att du ska äga din egen strid och bekämpa den utefter dina egna förutsättningar. Alla har vi ett mål med vårt liv och vår träning.

Det kommer alltid finnas hinder i vägen, frågan är hur du tar dig runt dem.
Det kommer alltid dyka upp olika utmaningar. Frågan är hur du löser dem?
Det kommer ständigt dyka upp genvägar. Frågan är vilken väg du prioriterar att gå?
Jag kan hjälpa dig att nå dina mål, stora som små!

Jag arbetar med privata klienter men också med företagshälsa inom både små och stora företag. Jag har även tränat fys med lag inom olika lagidrotter, så som flicklag i fotboll och grabblag i hockey. Jag hjälper mina klienter med allt från kosthållning, gå ner i vikt eller gå upp i vikt. Bygga muskelvolym, springa snabbare på milen, få ett bättre löpsteg, göra sitt första triathlon lopp, lära sig styrketräna, få bättre hållning, bli starkare och få ett bättre välmående. Jag hjälper också klienter online runt om i Sverige.

Inom både fysträning för sport eller styrketräning för välmående tränar jag mina klienter utefter fem punkter baserat på deras utgångsläge och uppsatta mål. De fem fysiska grundegenskaper är styrka, snabbhet, uthållighet, koordination och rörlighet:

• Med uthållighetsträning tränar vi anaerob intervall, aerob kort intervall, aerob lång intervall och aerob kontinuerlig träning
  • Med rörlighetsträning tränar vi aktiv tänjning, passiv töjning och passiva spänn och töjövningar
  • Med koordinationsträning tränar vi balans, timing, orientering, anpassning, rytmik och kombinationsövningar
  • Med styrketräning tränar vi maximal, explosiv, snabb och uthållighetsstyrka
  • Med snabbhetsträning tränar vi frekvens, accelerations, maximal, snabbuthållighetsträning och reaktionssnabbhet

Genom att utgå från dessa punkter har jag ett bra utgångsläge för att hjälpa mina klienter med deras utveckling.

Min bakgrund är att jag varit fotbolls tjej i 12års tid i mina yngre dagar. Parallellt med det utövade jag friidrott och sprang 60meter häck och 800meter distans. När jag skadade knät under fotbolls säsongen under ett år fick jag börja rehaba benet och blev då inslussad i gym världen. Där fastnade jag helt och bytte något år därpå inriktning till att satsa mot athletic fitness och body fitness. Inom den sporten höll jag på i många år tills jag tröttnade helt efter att jag vunnit mitt SM guld 2012. Då lämnade jag styrketräningen och gick över till lång distans. Nu håller jag på med triathlon och bara älskar det. Varje år gör jag minst ett Ironman lopp, de två senaste året blev Ironman i Barcelona och utöver det blir det oftast några mindre lopp per år så som Vansbro Halv Ironman, Stockholm Marathon och Stockholm Triathlon.

I och med min passion för triathlon hjälper jag nu många även inom just triathlon och utveckling per de olika disciplinerna.

Jag älskar mitt yrke, att få hjälpa alla till ett bättre välmående och nå sina uppsatta mål vilket/vilka de än är.