Salticus.se

Jubilerande Hudikgympan bjuder på egen variant av Eurovision Song Contest

Nyhet   •   Apr 19, 2013 15:56 CEST

Tjugo år i rad. Så länge har Hudiksvalls Gymnastikförening, eller Hudikgympan som de flesta säger, producerat våruppvisningar. Föreningen har drygt 900 medlemmar och uppvisningarna förenar hela verksamheten och har med åren fått en central roll i föreningskulturen.

De flesta truppgymnaster är vana att gympa inför publik i och med att de tävlar. Men föreningen har också många barn och ungdomar som inte tävlar.

-  Våruppvisningen är ett bra tillfälle för alla grupper att visa upp vad de jobbat med under året, säger Staffan Holm, ordförande i Hudikgympan.

Den 27-28 april är det dags för den tjugonde uppsättningen i idrottshallen på Sportholmen i Hudiksvall. Föreställningarna håller hög klass med gymnaster och dansare från hela barn- och ungdomsverksamheten. Dessutom plockar föreningen ofta in lokala artister och väljer aktuella teman med puls och show. Årets aktuella tema är schlagercirkus med Melodifestivalen och Eurovision Song Contest som bas, eftersom Sverige är värd för tävlingen i vår.

Förberedelserna i uppvisningsgruppen har pågått länge och mycket är hemligt in i det sista. Men något som är säkert är att det blir mycket fart och fläkt med många volter, akrobatik och musik.

-  Det kan hända att både Loreen och Markoolio dyker upp, säger Staffan med glimten i ögat.

Och fler artistkopior än dem lär dyka upp. Grupperna brukar ägna mycket tid åt passande kläder och smink. Just i år kommer även några av ortens hockeykillar att dyka upp i något av numren. Hudikgympan och Hudiksvalls Hockey Club har nämligen ett samarbete för att främja genus och jämställdhet inom idrotten.

Tre fullsatta föreställningar förväntar sig arrangörerna. Det är inte bara familjer till showdeltagarna i publiken, utan många kommer för att det är en fin vårtradition. Och för att det är en energikick och glädje i att se ortens barn och ungdomar gympa, dansa och showa. Staffan tackar alla föräldrar, sponsorer och övriga inblandade som gör uppvisningshelgerna möjliga och säger med eftertryck:

-  Vi är mycket stolta över våra uppvisningar.

Våruppvisningar genom 20 år

1994 Astrid Lindgren