Skyscanner

Jul, jul, strålande jul

Nyhet   •   Sep 17, 2010 18:22 CEST

Letar du efter den perfekta staden att tillbringa julen i? Boka flygresan i tid och spara en rejäl slant! Besök en av dessa fantastiska städer för en rejäl dos julstämning.

Även om några av oss gör allt för att undvika kylan och hellre flyger till varamre breddgrader så föredrar många att hänge sig åt den festliga vintertiden och besöka någon av dessa underbara julstäder.

New York

Om din drömjul är stor och glittrig så är Det Stora äpplet platsen för dig. Varje december förvandlas staden till ett magiskt vinterland med fantastiskt dekorerade butiksfönster på bland annat Macy´s och Saks Fifth Avenue. Rockefeller Center reser en enorm julgran och ceremonin kring ljuständningen är en stor händelse. Flyg till New York kan vara dyrt vid jul, så se till att boka i god tid för att försäkra dig om de bästa priserna.

London

Om du letar efter en scen ur en Charles Dickens historia, hoppa då på ett flyg till London och kom hit vid jul. I Englands huvudstad kommer du att uppleva shoppingkaoset som pågår under denna period men också julens festligheter med julfester och evenemang. Staden är känd för att ha några av de bästa ljusarrangemangen juletid i världen; många av dem tänds i mitten av november och de som inte bör missa finns på Bond St, Marylebone High St, Oxford St, Carnaby St och Covent Garden. Ett besök på Harrods, förmodligen Londons mest berömda affär, är också ett måste!

Amsterdam

Julen i Amsterdam är en riktigt festlig upplevelse; Museumplein förvandlas till ett jultorg varje år och är känd för sin marknad och sin isbana. En eftermiddagspromenad runt torget Dam är en trevlig upplevelse när julljusen tänds i november. Många av Amsterdams museer håller öppet på juldagen och det finns till och med några biografer som välkomnar besökare den 25:e december. Trots att inte alla kaféer och restauranger håller öppet, är det inte svårt att hitta de som gör det och erbjuder speciella julmenyer. Det finns ett stort utbud av flygresor till Amsterdam, men boka i tid för att komma undan billigt.

Dublin

Irländarna behöver inga ursäkter för att festa, men julen är en riktigt bra sådan! Staden lever upp med körsångskonserter, julmarknader, teaterföreställningar, isbanor och oslagbara övernattningserbjudanden, en trevlig tid här är garanterad. Ett av de mest populära evenemangen är julmarknaderna på Dublin Docklands; med matstånd, musikband, varm choklad och karuseller för hela familjen. Om du letar efter julklappsidéer, eller bara mycket skoj, är Dublin destinationen för dig.

Prag

Flyg till Prag om du vill uppleva en traditionell jul med julmarknader, vackert dekorerade julkrubbor och julkonserter. Staden lyser upp till ett riktigt sagoland vid jul, i synnerhet de många torgen där julmarknader hålls från den första december till den första januari. Vintrarna kan bli rätt kyliga här i Prag så vill du värma dig men ändå inte missa julstämningen, och inte minst julshoppingen, rekommenderas ett besök i stadens största shoppingcenter Palladium Mall. Ett stämningsfullt måste är midnattsmässan som hålls på Rådhusplatsen varje år den 24:e december. Planerar du att äta på restaurang dagarna kring jul kan det vara en god tid att boka bord i förväg.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, som t.ex. flyg till Rom. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:
Kristin Andersson