ABE Partners

Julius och Augustus månader sammanfattas

Nyhet   •   Sep 02, 2014 10:32 CEST

Ett kortare sommaruppehåll har lett till att dagens uppdatering summerar två månader i stället för en. Om man bortser från skogsbränder, solsting, Robin Williams, översvämningar, valdebatter och ebola, återstår bara domänvärlden och det är som vanligt den vi fokuserar på även denna gång. Utan övrigt inlindande går vi rakt på sak:

• Vi utgår från matematiken och förutspår framtiden genom med utgångspunkt i historien. Enligt denna på gränsen till vetenskapliga uträkning ser det ganska dystert ut för många av de nya toppdomänerna.
  • Trademark Clearinghouse presenterade intressant data bland annat angående antalet registrerade varumärken och utskickade notifieringar. Vi ser många eventuella överträdelser av varumärkesrätten vilket är intressant.
  • Ett företag som heter Google gick ut med den intressanta nyheten att säkrare sidor nu även kommer att ge en högre rankning i sökresultaten. SSL gick plötsligt från att bli en IT-fråga till att marknadsfråga. Ökad medvetenhet om riskerna och möjligheterna är givetvis gynnsamt för alla internetanvändare.
  • Och så var det det här med de nya toppdomänerna. Endast 3 % leder till en riktig sida, enligt Verisign. Här kanske man kan hitta en del av förklaringen till det svala intresset hos internetanvändarna och ansvaret vilar i många fall på ombuden.
  • Trots ovan anser de ansvariga bakom några av de nya toppdomänerna att com och net står för låg kvalitet och är larvigt och meningslöst. Det är en argumentation som nästan angränsar till vissa politikers, så här i valtider.
  • Verisign presenterar mitt under rötmånaden, färska siffror från domänbranschen i stort. Konsumera omgående eller frys in.
  • Vi går igenom en alternativ affärsmodell för toppdomäner, presenterad av .HIV. Ett bra sätt att synas kanske men rent ekonomiskt verkar det inte vara en framgångssaga, i alla fall inte än så länge.

För de som tröttnat på högsommarvärmen väntar nu en fin höst. För de som inte tröttnat på högsommarvärmen väntar också en fin höst, även om den kanske emotses lika mycket. Oavsett sinnesstämning kommer vi även i fortsättningen dela med oss av våra tankar kring aktuella händelser som vi anser vara av intresse för våra kunder.