Möbler.se

Julklappstips: Gotlandsfilten - värme för många!

Nyhet   •   Nov 18, 2011 09:02 CET

Dela ut en julklapp till någon du gillar samtidigt som du bidrar till att papperslösa barn i Baltikum får en bättre situation. En riktigt bra tycker vi på Möbler.se! Maja Hägerbro Remén har intervjuat Elsa Sefastsson på UF-företaget Gotlandsfilten.

Filtarna är tillverkade av återvunna PET-flaskor. Den första leveransen av filtar anlände till Visby häromdagen.

- De är så otroligt mjuka och sköna, berättar Elsa Sefastsson. Vi går omkring i skolan med var sin filt. Man vill inte släppa den ifrån sig.

Gotlandsfilten har kontakt med ett kriscenter i Riga som arbetar med att hjälpa papperslösa barn. Kriscentrets huvudsakliga uppgift är att hjälpa det papperslösa barnen och dess familjer att få papper och registreras i landet. Utan papper har de ingen möjlighet till socialhjälp så som sjukvård och liknande.

En filt kostar 369 kronor och då går 50 kronor direkt till kriscentret/barnhemmet i Riga. Om man köper tio eller flera filtar blir priset per filt något lägre. Om du är intresserad av att köpa filtar och samtidigt hjälpa barnen i Lettland så finns kontaktuppgifter på Gotlandsfilten.

Läs hela intervjun med Elsa Sefastsson som står bakom Gotlandsfilten

Sök och hitta möbler på Möbler.se