Skyscanner

Kallt hemma i Sverige?

Nyhet   •   Feb 24, 2010 12:40 CET

Med temperaturer på i snitt dryga minus 20 grader här hemma i Sverige de senaste veckorna är det lätt att tro att det inte kan bli kallare. Men icke, Skyscanner.se har tagit en närmare titt på några köldrekord noterade huvudstäder runt om i världen.

Men alla längtar trots allt inte till värmen. Och när låga temperaturer skrämmer i väg de som bara vill ha sol och bad kan kalla städer bli en plats där man slipper sommarens turistmassor. Men tänkt på att packa långkalsongerna och varmvattenflaskan i god tid inför flygresan, dessa vill du inte vara utan!

1. Astana (Kazakhstan) -52°C*

Kazakhztans huvudstad (som tog titeln från Almaty 1997) är omtalad för sin arkitektur; ett besök på ”fredspalatset” (Presidentpalatset Ak Orda) eller Nur-Astana moskén borde vara obligatoriskt för varje besökare. Bayterek, ett 105 meter högt monument och observationstorn, är stadens symbol och sägs personifiera en folksaga om livets träd, glädjens magiska fågel och ett ägg. Borats numera världskända mankini är inte att rekommendera under vintermånaderna här. Hitta billiga flyg till Astana

2. Ulaanbaatar (Mongoliet) -49°C*

Vid floden Tuuls strand ligger Mongoliets huvudstad omgiven av fyra berg med täta tallskogar i norr och grästäckta stäpper i söder. Somrarna här är heta och vintrarna hårda. Inspireras av lokalbefolkningen och investera i kläder av kamelhår som garanterat håller dig varm.  Hitta billiga flyg till Ulaanbaatar

3. Minsk (Vitryssland) -40°C*

Känd för sin vänliga lokalbefolkning, rena gator och gröna parker, Minsk drar också fördelen av frånvaron av turisthorder. Men trots få turister är utbudet av kulturella evenemang stort. Cirkusen i Minsk är väl värd ett besök och är i synnerhet en upplevelse för de små. Vuxna kan njuta av opera eller balett, biljetterna här kostar betydligt mindre här än i andra Europeiska städer. Och vitryssarna gillar att dansa, så besök gärna nattklubbarna här och glöm inte dansskorna. Hitta billiga flyg till Minsk

4. Ottawa (Kanada) -37°C

Kanadensarna är vana vid kylan och passar på att göra det bästa av den och hänge sig åt sin nationalsport: ishockey. Se en match på Scotiabank Place, hemarena för Ottawa Senators, Ottawas professionella ishockeylag. Om du själv vill bege dig ut på isen ta dig då till Rideau Canal (med på UNESCOS världsarvslista) som sträcker sig genom staden och är världens största naturligt frusna isbana vintertid.  Hitta billiga flyg till Ottawa

5. Helsingfors (Finland) -33°C

Finlands huvudstad är omgiven av hav och skärgård och tillsammans med den chica staden blir resultatet riktigt snyggt. Delar av det Baltiska havet fryser under vintern och möjliggör skridskoåkning. Om du föredrar snö framför is kan du istället ta dig till stadsparken och hyra ett par längdskidor. Tillhör du den modiga sorten, passa då på att prova isbad. Hitta billiga flyg till Helsingfors

6. Bukarest (Rumänien) -32°C

Bukarest kan bli rätt kallt under vintern men trots det har staden börjat locka allt fler weekendbesökare under den senare halvan av säsongen. Känd som ”Lilla Paris” men betydligt billigare än den franska huvudstaden och med ett utbud av en hänförande mix av neoklassisk arkitektur, den romantiska gamla stan och byggnader från kommunisttiden gör Bukarest till ett intressant besök värt pengarna.  Hitta billiga flyg till Bukarest

7. Vilnius (Litauen) -30°C

Den litauiska huvudstaden fick en välkommen boost av publicitet efter utnämningen till 2009 års kulturhuvudstad och här är man väl förbered för besökare under vinterhelgerna. En kort biltur utanför staden finns möjlighet att hyra snöskotrar och bege sig ut på en tur över snötäckta landskap och skogsstigar. Stanna till vid den frusna sjön och fiska upp din middag som kan tillagas av din hotellkock och bege dig därefter ut och utforska nattlivet på någon av de många nattklubbarna i gamla stan.  Hitta billiga flyg till Vilnius

8. Tallinn (Estland) -30°C

Tallinn välkomnar sina besökare med den medeltida gamla stan som under denna tid på året förvandlas till ett närmast magiskt sagolandskap i vitt. Ta en tur på någon av isbanorna innan du stiger in i värmen på någon av Tallins mysiga kustcafeér och tar dig ett glas varmt vin. Besöker du Tallinn under vintern undviker du grupperna som söker sig till stadens efter billig öl under sommarmånaderna.  Hitta billiga flyg till Tallinn

9. Nuuk (Grönland) -29,5°C*

Omgiven av ett fantastiskt islandskap är Nuuk en av de mest unika huvudstäderna i världen. Besökare kan ta en helikoptertur, besöka Norseruinerna eller varför inte ta en båtsafari och spana in valar. Nationalmuseet, beläget i Nuuks gamla kvarter, är platsen för de som vill lära sig mer om Grönlands frusna förflutna och dess fascinerande nutid.  Hitta billiga flyg till Nuuk

10. Warszawa (Polen) -29°C

En favorit bland Europas kulturturister, Warszawa har hög klass till halva priset i jämförelse med andra Europeiska huvudstäder. Hyllad för sin kompakta storlek, Warszawa har ett utmärkt utbud av museer, gallerier och historiska platser. Bland höjdpunkterna finns Kulturpalatset, Polens högsta byggnad och ett imponerande exempel på Stalinistisk arkitektur, och den polska Nationaloperan.  Hitta billiga flyg till Warszawa

Alla temperaturer är det lägsta som någonsin registrerats och i grader Celsius, enligt BBC eller * mherrear.org

Om Skyscanner:
Skyscanner tillhandahåller direkta jämförelser av flygpriser online på över 670 000 linjer. Med Skyscanner kan användarna göra sökningar utan att behöva uppge exakt datum eller ens destination. Skyscanner är tillgängligt på över 20 olika språk inklusive engelska, tyska och spanska.

Presskontakt:
Kristin Andersson