Eco By Sweden AB - LED & Ecodesign

Kan LED-belysning ersätta dagens belysning?

Nyhet   •   Jan 09, 2018 18:20 CET

Cornlight LED - Proton-2

Ersätter LED den belysning som finns på marknaden?

Frågan torde vara en icke-fråga men är trots det inte riktigt så. Kunskapen om LED är relativt låg bland såväl återförsäljare som konsumenter och även elektriker - som är vana med den traditionella glödtråds-belysningen och får börja om lite i fråga om vad som funkar och hur det fungerar. Nya typer av styrsystem som tidigare inte var vanliga förekommer allt mer i frågan om LED och belysningslösningar där DALI- eller DMX-decoders med många olika kanaler kan styra belysningen så energieffektiviseringen optimeras till sitt yttersta. Från att styra många sensorer till att stänga av och på belysningen beroende på närvaron i lokalen kan göra stor skillnad och värmekameror som kontrollerat den fysiska närvaron hos utvalda företag visade att vissa rum stod helt tomma med belysningen på. Detta och andra faktorer kan ljusstyrning optimera så du använder så lite belysningen som bara möjligen behövs samtidigt som du får en behaglig omgivning som är belyst och känns trygg.

Kan LED ersätta den vanliga belysningen? Vilka problem finns det?

LED ersätter i dag i princip samtlig belysning på marknaden med allt från anpassningar som retro-fit tills uppgraderingar i ljusstyrka och färgåtergivning. Både ljusstyrka och färgåtergivning hade bara för ett par år sedan kanske hälften av kapaciteten och prestandan den har idag. Idag finns retro-fit för alla slags baser som den vanliga belysningen har och som vi är vana med såsom e14, e27, G23, e40 som bland annat finns i en LED-produkt som kallas cornlight och som ersätter i princip samtliga belysningskällor som tidigare hade dessa traditionella baser. LED ersätter idag även lysrören med energieffektiva och driftsäkra LED-rör där man bara byter glimtändare för att få rören att direkt lysa upp utan någon uppstartstid. LED har idag ergonomiska egenskaper där man kan justera färgtemperaturen, dvs. de olika formerna av vitt ljus som finns från varmvit och naturvit till kalvit med en hel skala däremellan som kan dimmas och ändra båda dessa funktioner steglöst med fjärrkontroll. Även displayvärlden har fått ett uppsving med LED-tekniken och idag finns allt från ultratunna LED-skärmar till transparenta och displayer med persienn-modell.