Innovator Skåne AB

Katinkas idé blev en logstik-hIT på SUS

Nyhet   •   Aug 15, 2013 16:45 CEST

Första steget mot en lösning

När Katinka började läsa hälsoinformatik började en första lösning ta form. Tillsammans med lite teknisk hjälp från en narkosläkare utvecklade Katinka själv en digital anslagstavla för korridoren. Tanken var att tavlan skulle kompletteras med ett pop-up-fönster som gav salarna möjlighet att direkt beskriva vad de behövde. Tavlan finns kvar, men lösningen på kommunikationen mellan sal och korridor tog över tiden en annan teknisk riktning.

Lösningen – hIT:en

Katinkas ursprungliga idé har nu blivit det it-baserade logistiksystemet hIT. Lösningen gör att vårdteamet i operationssalen kan kommunicera direkt med personalen utanför genom att skicka meddelanden till mobila handenheter med information om vad de behöver och när. Handenheten, en mobiltelefon med skräddarsydd mjukvara, ger även personalen utanför salen möjlighet att svara. Det betyder bland annat mindre spring i operationssalen, bättre hygien och en lugnare arbetsmiljö för vårdpersonalen.

hIT testas nu på Katinkas avdelning där alla hämtar ut en egen enhet när de går på sitt pass.

– Vi har fått bra betyg från kollegorna. Många upplever arbetsmiljön har blivit lugnare utan de ständiga signalerna och springet ut och in i operationssalarna, säger Katinka.

Samarbetet med Innovator

Under utbildningen kom Katinka i kontakt med Stig Winberg och Innovator som intresserade sig för hennes idé. Innovator hjälpte bland annat till att utvärdera och utveckla tekniken.

– Det hade gått ett tag sedan jag först fått idén och mycket hade hänt på teknikfronten, säger Katinka. Plötsligt hade alla smarta telefoner och surfplattor. Det öppnade nya möjligheter.

Innovator hjälpte till att utveckla en lösning som byggde på Android-plattformen, en av dagens största mobila operativsystem. Det innebar att en vanlig smartphone kunde fungera som hårdvara vilket underlättade utvecklingen och gjorde lösningen mer flexibel.

Fortsättningen

Nästa steg är att testa lösningen på fler operationssalar och att hitta en partner som vill ta idén vidare till marknaden. Det finns många vårdavdelningar med samma problematik, och kanske även helt andra branscher som skulle kunna ha nytta av lösningen.

– Det här skulle ju funka bra även utanför vården när man behöver skicka korta snabba meddelanden mellan stängda rum, säger Katinkas kollega Annika Olsson.