Klackabackens Bryggeri

Klackabackens Bryggeri från Kristianstad gör Sveriges bästa porter

Nyhet   •   Okt 11, 2016 08:36 CEST

Marcus Lundmark & Markus Annerfelt - delägare Klackabackens Bryggeri

Markus Annerfelt och Macus Lundmark, delägare Klackabackens Bryggeri på Nackastrandsmässan.

Prestigefyllda ölfestivalen - Stockholm Beer & Whisky Festival gav i helgen pris till bästa öl. Klackabacken från Kristianstad vann guld i kategorin "Bästa porter" i konkurrens med internationella ölmärken och fick ett silver i kategorin "Bästa svenska öl" - Ett kvitto på att vi levererar och att vår satsning på ett nytt bryggeri var helt rätt säger bryggare Christoffer Ljunggren

Så säger den guldvinnande bryggaren själv om ölen:

- Vår imperial porter är en kraftig öl med tydliga toner av kaffe och choklad. Drick den till en choklad- eller äppelkaka.

________________________________________________________________________________________________

Klackabackens Bryggeri AB är ett mikrobryggeri från Kristianstad. Vår öl säljs främst i södra Sverige och i Systembolagets beställningssortiment i hela Sverige.

När barndomsvännerna Christoffer Ljunggren, Marcus Lundmark och Olof Olsson satt en bil i USA, sommaren 2011 bestämde de sig för starta bryggeri ihop. I Skepparslöv gjorde de verklighet av drömmen.

Under 2012 påbörjades testbryggningar. I februari 2013 stod allt klart.

Sedan februari 2016 brygger vi hantverksöl i Önnestad utanför Kristianstad i ett helt nybyggt bryggeri med en kapacitet att brygga 500 000 liter öl om året. Klackabacken har släppt en rad olika ölsorter och har en speciell kärlek till de amerikanskt stilade varianterna. Öl som passar till god mat är fokus när nya sorter tas fram.

Kontakt: Christoffer Ljunggren, christoffer@klackabacken.se, 0708364087

Webb | www.klackabacken.se Facebook | /klackabackensbryggeri Instagram | @klackabackensbryggeri
Bildarkiv | https://flic.kr/s/aHsjEPMqJT