Sparbanken Öresund AB

Koll på skatten inför årsskiftet

Nyhet   •   Nov 22, 2011 15:46 CET

Årsskiftet närmar sig och det kan vara en god idé att se över din skattesituation för att få maximala avdrag. Katarina Väliharju, privatekonom på Sparbanken Öresund, ger några tips.

Gör en extrainsättning på ditt pensionssparande

– Missa inte att utnyttja möjligheten till avdragsgillt pensionssparande fullt ut, tipsar Katarina. Det högsta möjliga avdraget för privat pensionssparande för dig som har pensionsrätt i din anställning uppgår till 12 000 kronor per år. För varje tusenlapp du sparar upp till avdragsgränsen minskar din skatt med mellan 300 och 550 kronor, beroende på marginalskatten.

– Du som är enskild näringsidkare eller saknar pensionsrätt i din anställning får dessutom göra avdrag med 35 procent av din inkomst (max 10 prisbasbelopp + 12 000 kronor). Men tänk på att avdraget får inte vara högre än inkomsten.

–  Vill du spara mer än 12 000 kronor, kan en kapitalförsäkring vara ett bra alternativ, säger Katarina. Då blir sparandet visserligen inte avdragsgillt men det är skattefritt när du tar ut dina pengar.

– Om du redan har ett pensionssparande och vill göra en extra inbetalning för att utnyttja avdragsrätten, så gör du det enkelt via Internetbanken. Har du inget pensionssparande, men vill starta ett, så hjälper vi dig gärna. Enklast kontaktar du oss genom att lägga ett meddelande via Internetbanken. Du kan också kontakta din rådgivare eller Telefonbanken.

Se över dina aktie- och fondaffärer – även förlusterna är värdefulla

–  Ett gott råd är att se över vilka vinster respektive förluster du har gjort under året, och kvitta dem mot varandra. Tänk på att även förlusterna kan vara värdefulla. Även om du inte har några vinster att kvitta mot, så innebär en realiserad förlust på t .ex. 10.000 kr att du sänker skatten med 21 % eller 2 100 kronor.