Ideon Science Park

Kom igen, Stefan!

Nyhet   •   Dec 05, 2012 16:26 CET

Från Ideonbloggen, 5 december 2012:

Idag på förmiddagen har vi haft fint besök av näringsminister Annie Lööf på Ideon. Till skillnad från sina regeringskollegor var hon klok nog att åka i går kväll, annars hade hon säkert inte kommit fram i tid.

Hon fick ta del av tre mycket spännande projekt med lite olika karaktär. Marappo - ett av bolagen på kulturinkubatorn The Creative Plot - som designar och närtillverkar jeans, presenterade sitt bolag med en fantastiskt spännande affärsmodell.

Hon fick storyn bakom ett av projekten påIdeon Open, Inwido, som gav henne ett exempel på öppen innovation och stöd till befintlig industri.

Avslutningsvis lyssnade hon på en av de bästa företagspresentationerna som jag själv hört på länge, och den framfördes av Malin Sjöö från företaget Speximo. Inte konstigt att de vann Venture Cup-finalen i Sverige 2012.

Annie Lööf har också annonserat att hon kommer tillbaka till Lund den 23 maj, då vi kör Innovationsriksdagen, och på frågan om vem hon helst skulle vilja debattera mot, svarade hon Stefan Löfven. Så nu skriver vi på en inbjudan till honom med hälsning från Annie Lööf. Han har tydligen fått många inbjudningar till debatter med Annie, men konsekvent tackat nej.

Varför?

Hela besöket avslutades med en frågestund där ett antal viktiga frågor luftades, t ex om de kommande strukturfonderna, Tillväxtverket, innovationsupphandlingar, bristen på kapital mm. En hel del svar gavs, men Annie fick också några frågor med sig tillbaka till Stockholm. Framför allt frågan om hur finansieringen av innovationssystemet bör fungera framöver.