Norrköping Science Park

KONST + MEDIETEKNIK= NYSKAPANDE ENTREPRENÖR

Nyhet   •   Maj 25, 2012 16:03 CEST

Mariadele Arcuri är italienskan som kom till Sverige för en utbytestermin men som blev kvar. I Norrköping hamnade hon för att det var här den skarpaste utbildningen fanns - Medieteknik på Campus Norrköping, Linköpings universitet. Idag är hon entreprenören som rör sig fritt mellan konstens och teknikens värld. Mariadele är en företagare som har svårt att sitta still och som tar vara på varje kort sekund som finns tillgänglig för att skapa och producera. Hon är en Norrköpingsbo som gjort en fantastisk resa.

Att kombinera teknik och konst
Mariadele har studerat Medieteknik och Master of Art production, på Linköpings universitet. Hur hon titulerar sig varierar, men det är med stor fördel som Mariadele står med fötterna i två världar. Med uppväxten från Florens i bagaget har hon med sig inspiration från historiska figurer som förenar ingenjören med konstnären såsom Leonardo da Vinci.

Design och interaktiva upplevelser är Mariadeles egna benämning på sitt arbete.
- Men jag är även konstnär, tillägger hon.
I sina arbeten är det främst samspelet mellan människor och maskiner som sätter avtryck. Mariadele låter dem interagera på nya sätt.
- Det är du och ingen avatar som styr och tar del av upplevelsen, men maskinen är lika delaktig och har en egen agenda, menar Mariadele.

Studentstaden Norrköping
Studentstaden Norrköping beskriver Mariadele som perfekt. Det är lätt att få boende, allt finns inom gångavstånd. Kårhuset Trappan erbjuder många aktiviteter och det finns en fantastisk underground-kultur.
- Jag har fått många nya vänner och träffat så mycket spännande människor under min tid i Norrköping, säger Mariadele.
Från studietiden, arbete med museer, klubbar och inte minst NMM, har Mariadele utökat både sin bekantskapskrets och fått möjlighet att etablera samarbete som entreprenör.
- NMM har spelat en stor roll i mitt liv. Det var tack vara en workshop där som jag verkligen kom igång med mitt skapande. På senare år har jag även själv ställt ut mina verk på NMM och också haft egna work shops, säger Mariadele.

Läs hela artikeln

Länk till artikel om Mariadele i Ny Teknik