Flux AB

KoolON, stolpe och konstverk i ett

Nyhet   •   Feb 05, 2014 17:45 CET

När det gäller belysningsstolpar tenderar vi här i Sverige att vara ganska konservativa i valet av design och material. Det är lite synd, för det finns väldigt mycket att välja mellan om man är sugen på att göra ett utropstecken i det publika uterummet.

KoolON från Valmont är ett bra exempel, nyss släppt från ritbordet för att visas för första gången på L+B i vår. Flux har fått dispens att visa denna lilla sneak-peek!

Stolpen tillverkas av aluminium och mönstret skärs ut av en 3D-laser. Här finns alla möjligheter att skapa sitt helt egna unika mönster och själv välja färg på både stolpen och innerbelysningen. De enda begränsningarna är stolphöjden som är satt till 4 meter och att det utskurna mönstret max får vara 2 meter långt. Med tanke på stolpens hållfasthet måste även mönstret testas och godkännas så att det inte glesar ut metallen för mycket.

Valmont har redan fått de första stora beställningarna på den här stolpen och i början av 2014 kommer 75 stolpar att installeras i Vichy, Frankrike.