Kroatiska Turistbyrån

Kroatien på Scandinavian Boat Show , Monternummer AG:13

Nyhet   •   Nov 03, 2011 14:14 CET

Kroatien är ett land med tusen öar, eller närmare bestämt 1 244, och utgör därför ett paradis för seglare. På en kuststräcka av 1 777 km finns i Adriatisk havet 47 bebodda och 652 obebodda öar, 78 holmar och 389 skär. Varje ö är annorlunda än de andra och har sin historia och sitt öde. Det första besöket till Adriatiska kusten och öarna är en resa in i det okända. Varje resa därefter kommer att bli ett återvändande till den välkända skönheten hos detta land, som alltid är annorlunda men alltid lika fascinerande. Berättelsen om öarna inleder vi med Brijuni. Dessa 14 öar ligger som ett pärlband, sju kilometer långt, mellan Pula och Rovinj. Naturen har i detta område skapat ett riktigt litet paradis – en sann förening mellan växt- och djurvärlden, historiska minnesmärken och komfortabla hotell.

Den gyllene eller gröna Krk är både en ö och samtidigt inte det. Ön befinner sig med sin idylliska natur och sitt oasliknande lugn långt ifrån vardagen, men på grund av broförbindelsen för trafiken är den ändå inte det.

Cres och Lošinj. En eller två öar? I forna tider skildes de åt genom en kanal som hade grävts av romarna, men i dag har de broförbindelse.

Bland de 1 185 öar och skär som ligger utspridda längs den Adriatiska kusten och som består av fast och vass sten samt en handfull sand är Susak en av de få som naturen har skapat av sand. Cirka 20 miljoner kubikmeter sand ger en särskild smak åt det vin som produceras på Susak.

Nästa ö i Kvarnerrivieran är Rab. Kommunfullmäktige på ön förklarade ön redan 1889 som bad- och kurort.

Pag är en ö som domineras av de mytiska olivlundarna, den är rik på havssalt och berömd för sin spets och osten, som är en världsberömd delikatess.

Silba, sjöfararnas och kaptenernas ö, som med sina båtplatser är en bra tillflyktsort för sjömän som vill undkomma våldsamma vindar. Silba är unik på många sätt och vis: det finns till exempel varken bilar eller mopeder på ön, och även cyklar är riktigt sällsynta. Denna stillsamma och fridfulla ö med orörd natur erbjuder sina besökare fullkomlig mental avkoppling och avspänning.

Ön Ugljan är staden Zadars ”skydd” och trädgård, och namnet har den fått tack vare sin rika oljeproduktion. Den näraliggande ön Pašman har vuxit ihop med Ugljan. De är som tvillingar, och den enda skillnaden är att Pašman är något lugnare.

Iž, fiskarnas, krukmakarnas och olivodlarnas ö, täckt med typisk medelhavsväxtlighet och kultiverade olivlundar – är en av de mest bildsköna öarna i Zadars skärgård.  Varje år anordnas här ”Iška fešta” (Iž-festen), då kungen av Iž utses, en tradition som har sitt ursprung i antiken.

Dugi otok kan ni koppla av i ett naturreservat med en yta på 114 km2. Enligt legenden skapades ögruppen Kornati, som är en labyrint av havskanaler och små öar, av ett stort antal klippor som blev kvar efter att Gud skapat världen. Han kastade dem i havet, tittade på dem och fann att ingenting behövde rättas till.

Blad öarna utmärker sig även den pittoreska ön Murter med en yta på 18 km2. Murter är fiskarnas, skeppsbyggarnas och olivlundarnas ö.

Ön Prvić ligger i närheten av den turistiska pärlan Vodice och är en oas för mediterransk flora och fauna.

Ön Zlarin ligger sydväst om Šibenik. Under 1400-talet var den berömd för sina koraller och havssvampen som man hämtade ur havet.

Žirje är den mest avlägsna bebodda ön i Šibeniks arkipelag med strålande fiskeområden och många små havsvikar för seglare.

Ön Brač är den högsta och tredje i storleken i Adriatiska havet. Ön är känd för sin kvalitetssten som många palats är byggda av och för sin skulptörskola, som är den enda i Kroatien.

Söder om Brač ligger Hvar, Adriatiska havets längsta ö. Det är en ö full med vingårdar, oljelundar och lavendel. Hvar är utan tvekan en unik ö. Den kännetecknas av komfortabel sommar- och vinterrekreation, ett måttfullt klimat och en riklig subtropisk vegetation.

Särskilt intressant är ögruppen Pakleni med sten- och sandstränder, varav nästan alla nakenbad, med stenig sjöbotten som gjord för undervattensfiske.

Långt från land och dess problem ligger ön Vis, rik på citrusfrukter, palmer och fiskeområden.

Ön Biševo sträcker ut sig över 6 km2 med många grottor som är insprängda i den branta kusten.

Trots att den officiellt är en halvö ger Pelješac ett intryck av att vara en ö. Den är åtskild från Korčula genom en trång kanal.

Det sägs att Korčula är den ö som har mest legender och minnesmärken, och tillsammans med Lokrum och Mljet är det den mest skogsbeklädda ön i Kroatien.

Långt borta på det öppna havet ligger Lastovo med en yta på 50 km2, med en stenig kust avbruten av sandstränder och ett antal öar på västra och östra sidan.

Vid Pelješac ligger gröna Mljet, som sträcker sig över 100 km2. Tack vare sina täta tallskogar, karstgrottor, två pittoreska sjöar som har förbindelse med havet, sandstränder och ett fiskeområde rikt på fisk och skaldjur har västra delen av ön status som nationalpark.

www.hhi.hr