Kroatiska Turistbyrån

Kroatiens Turistfilm "Oda radosti" (Ode to Joy) prisad på ITB i Berlin!

Nyhet   •   Mar 09, 2012 10:31 CET

Turistfilmen "Till glädjen" fick pris som bästa turistfilm i kategorin "Das golddene Stadttor". 92 filmer från 28 länder tävlade.

Chefen för Kroatiens Turistråd ,Niko Bulic, som   tog emot priset betonade att filmen visar en lyckad kombination av den moderna och traditionella  Kroatien och är en del i landets  nya turistsatsningen  där Kroatien marknadsförs  som  "Den nya  turiststjärnan  inom  Europeiska Unionen".

Idén till filmen kom från den kända chelloartisten,  Ana Rucner,  som    gjorde sig känd  genom sina originella uppträdanden  med   Kroatiens Radioorkestern. Anas säregna spel med den  traditionella tambura (stråk-) och LADO  orkestern  utgör ledstjärnan i filmen som guidar  oss genom Kroatiens olika landskap till  noterna av Bethovens "Till glädjen".

Filmen, som är 4,5  minuter lång,  regiserade   Hrvoje Hribar  och   Mirko Pivčević filmade.  I filmen medverkar även filharmoniorkestern från Zagreb samt Ivan Goran Kovačić kören.

Filmen kad ses i sin helhet  på vår hemsida: http://press.croatia.hr/sv-SE/Photo/Video-Bank/Video-Bank

Kroatiska Turistbyrån