Bullguard

Låt inte julklappen bli en mardröm

Nyhet   •   Dec 16, 2013 15:22 CET

Julen närmar sig med stormsteg. Det är mycket som ska hinna förberedas och klaras av såväl i hemmet som på jobbet inför julhelgen. Inte minst julklappsinhandling och inslagning i vackra paket.

En surfplatta eller annan elektronisk produkt kommer ligga under granen hos många i år, ofta presenterad i en läcker förpackning som uppmanar till enkel och direkt användning. Det är dock viktigt att inte luras av den snygga förpackningen och börja använda produkten utan att först skydda den mot angrepp.

Så fort produkten kopplar upp sig mot nätet kan den utsättas för hot och virus utan att det direkt märks hos användaren. Därför bör produkten skyddas innan den kopplas upp mot nätet för att undvika eventuella angrepp.

Säkerhetsföretaget BullGuard har tagit fram fyra säkra tips för att skydda julklapparna:

Installera ett säkerhetsprogram innan produkten används:

Ett säkerhetsprogram bör granska systemet innan installationen sker och ta bort eventuell skadlig kod som kan vara aktiv. Detta gör BullGuard Internet Security och avslutar med en kontroll för att säkerställa att de allra senaste virusdefinitionerna är installerade innan produkten kopplas upp mot nätet. Programet finns sedan i bakgrunden och kontrollerar att systemet är friskt och skyddat mot alla sorters hot.

Välj ett program som är användarvänligt med automatisk uppdatering:

Det är viktigt att produkten inte står utan skydd, se därför till att välja ett program som uppdaterar skyddet kontinuerligt för att hindra virus att tränga igenom. BullGuard Internet Security uppdateras automatiskt och all säkerhet finns samlad så att användaren med en blick kan se över enhetens säkerhetsstatus.

Undvik nätfiske och surfa säkert:

När enheten är uppkopplad mot nätet är det bra att ha i åtanke att vissa webbplatser kan innehålla dold skadlig kod, som används för att utföra nätfiskeattacker. BullGuard kontrollerar de webbplatser som kommer upp i sökresultaten och informerar om vilka som är säkra och vilka som inte är att lita på.

Om olyckan är framme, se till att ha en säkerhetskopia:

Se alltid till att ha en backup på viktig information. Med BullGuard finns säkerhetskopiering online där viktiga dokument, foton och musik kan lagras säkert. Kopieringen kan ske automatiskt eller på uppmaning av användaren. Dessutom är det enkelt att komma åt den säkerhetskopierade informationen närsomhelst eller återställa informationen till en annan enhet eller smartphone.

Om du följer dessa råd kan du slappna av i jul och njuta av dina nya säkra julklappar.