Mullingstorp Kursgård AB

Läkarberättelse: Erik Linnander

Nyhet   •   Okt 25, 2004 14:36 CEST

”Jag blir alltid lika starkt berörd av att se mina medmänniskor få kontakt med sina behov och känslor och göra genombrott”

En nära anhörig till mig var svårt sjuk och jag kom till Mullingstorp som medföljande. Jag hade egentligen inga förväntningar för egen del, men jag blev helt tagen på sängen. Jag fick en sådan livsenergi och kraft av upplevelserna att jag kan utnämna veckan till den starkaste i mitt liv. Och de positiva följderna har varit enorma: Sedan kursen har jag inte haft den minsta känning av den nedstämdhet som jag hade lidit av varje höst i 25 år. Min syn på döden har blivit en annan. I min läkarroll har jag blivit bättre på att förstå patienterna och jag ser skillnaden mellan när en patient tar ansvar för sin sjukdom och när han eller hon inte gör det. Min anhöriga blev för övrigt helt återställd.

Nu är jag en av de läkare som medverkar under Steg 1 och det är alltid lika oväntade och dramatiska saker som händer. Livet accelererar enormt på grund av att övningarna är så väl genomtänkta och så intensiva, och att man håller på i en hel vecka. Det är en oavlåtlig process som är så uttänkt att kraften blir maximal. Jag blir alltid lika starkt berörd av att se mina medmänniskor få kontakt med sina behov och känslor och göra genombrott. Det är ett privilegium att få vara med när det sker.

En del av kursdeltagarna är långtidssjukskrivna; det kan handla om utbrändhet eller depression. I andra fall berättar kursdeltagarna om relationsproblem eller en känsla av hopplöshet eller stagnation. Alla som kommer till kursen har innerst inne en längtan till och en öppenhet för förändring. Om man då accepterar och möter sin rädsla får man mycket igen. Min fasta övertygelse är att Möt Dig Själv-processen på sikt kraftigt bidrar till att minska långtidssjukskrivningarna och därmed förbättrar folkhälsan.