FU, Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd

Landets första professur i fastighetsförvaltning tillsatt

Nyhet   •   Aug 18, 2015 12:55 CEST

Nu är det klart vem som blir landets första professor i fastighetsförvaltning. Anna Kadefors, forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg, får professuren och börjar på KTH från årsskiftet.

Tekniska högskolan i Stockholm, KTH, fattade beslutet om att tillsätta Anna Kadefors redan i april men först nu står det klart att hon börjar på KTH från årsskiftet.

Professuren, som inledningsvis blir på halvtid, finansieras av KTH och branschen.

- Det borgar för att man kan få till ett bra samarbete med näringslivet, och även samhälle då flera offentliga aktörer är med, säger Anna Kadefors till tidningen Fastighetsnytt.

För närvarande är det 20 företag som stödjer professuren med 100 000 kronor per år under en femårsperiod, däribland Fastighetsnytt, Akademiska hus, HSB och arbetsgivarorganisationen Fastigo.

- Vårt ekonomiska stöd grundar sig i att vi vill höja den akademiska statusen inom området fastighetsförvaltning och samhällsbyggnad. Genom en professur får vi tillgång till en systematisk och metodisk uppföljning och utveckling inom några valda nyckelområden. Vi hoppas också att en professur ska locka till sig fler sökande till utbildningen, säger Mona Finnström, Fastigos vd, till Fastighetsnytt.