B3IT Healthcare AB

Learn IT, Love IT

Nyhet   •   Nov 07, 2011 13:51 CET

Att få med sig verksamheten i förändringsarbetet är svårt. Alla har sina egna drivkrafter och IT är sällan det viktigaste. Men det finns de som lyckas.

Learn IT, Love IT var den slogan som Johanna Kjellberg lanserade som IT-chef på KappAhl vid ett stort uppgraderingsprojekt i hela organisationen. Genom att anpassa en hel reklamkampanj (med interna resurser) till den modeintresserade och påtagligt IT-ointresserade medarbetarskaran blev hela projektet en stor framgång. Man valde ord och bilder som tilltalade mottagarna av informationen och började med affischer på toaletterna!

Detta var en av flera föreläsningar på det tolfte HoSIT (www.hosit.se) som pågick den 12-13 oktober.

Betydande investeringar kan snabbt räknas hem, konstaterade IT-chefen Bert Reese, genom ett målmedvetet införandearbete. Hans organisation Sentara Healthcare från USA har lyckats med detta. De har två år i rad utsetts till USA nummer Ett vad gäller att skapa ett integrerat sjukvårdssystem för patienterna. Bland annat av detta skäl har deras VD varit rådgivare i president Obamas översyn av sjukvårdssystemet i USA.

Även genom Kanadas nationella satsningar har de ansvariga sett att nyckeln till framgång är en genomtänkt finansiering och implementering. Parallellerna till vårt e-hälsoarbete är många och vi behöver inspireras mer.

Men det händer mycket därute hela tiden - Företaget Mamma Mias genialt enkla mobiltjänst för att presentera ultraljudsbilder på tillökningen har blivit en internationell succé. Patientens krav och och förväntningar på vården ökar exponentiellt, "Patient empowerment" är bara i sin linda! 3D-teknik håller på att bli vardagsmat i såväl diagnostik som behandling av hjärnskada. Och Mia Törnblom konstaterar, som avslutning på HoSIT, att vi måste bli bättre på att "hångla upp" den verksamhet vi vill förändra. Det senare återkommer vi till i nästa nummer!

När sen 700 personer samlades för att prata e-hälsa den 27 oktober i Stockholm väcks framtidstron. Massor av folk från kommuner och landsting som verkligen vill. Regeringsföreträdare som samarbetar. Myndigheter som utvecklas.

Vi måste sluta gnälla på att det är så svårt och långsamt och krångligt. Engagemanget finns. Utnyttja det!

TEXT: RAGNAR LINDBLAD