Experience Transylvania

Learning by doing eller LIA

Nyhet   •   Apr 10, 2013 22:33 CEST

Experience Transylvania välkomnar sin första LIA-praktikant från Scandinavian College of Travel & Tourism i Orsa. Under en spännande och givande månad kommer eleven Annelie Åström ägna sin teoretiska kunskap hon tar med sig från SCoTT åt att utveckla Experience Transylvanias paketresor och samtidigt lära sig mycket kring hur man tänker i det verkliga arbetslivet inom resebranschen.

LIA betyder lärande i arbete och innebär att en del av din utbildning är förlagd ute på en arbetsplats, enligt Myndigheten för yrkeshögskolan. Under handledning får eleverna vidareuteckla sina kunskaper i en verklig miljö. De får arbetslivserfarenhet och får testa olika yrkesroller redan under studietiden. En annan fördel med LIA är att eleven får kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb direkt efter utbildningen.

Annelies handledare är grundaren till Experience Transylvania, Gloria Andersson. Hon uttrycker sin glädje av att kunna samarbeta med en mycket kunnig och ambitiös elev som Annelie.

- Jag hoppas att hon hinner lära sig mycket under den här månaden och jag tror att hon kan bidra med väldigt mycket till utvecklingen i vårt företag, säger Gloria.

Annelie är själv ute efter att skapa sig erfarenhet och få känna på att jobba med verkliga reseprogram och paketera själv en gruppresa. Hon studerar en yrkeshögskoleutbildning, Skandinaviska Hälso- och turismutbildningen på SCoTT i Orsa. Det är en 2-årig utbildning och hon är nästan klar med hela utbildningen. Utbildningen ger henne certifiering som guide samt som massage- och spa terapeut och personlig tränare.

- Jag som är hälsoturismelev har arbetat mycket med spa, massage och hälsa överhuvudtaget och i Rumänien finns det gott om spaorter. Jag ser fram emot att lära mig massor genom att paketera en spa-resa.

Lärarna och utbildningsledarna på SCoTT är måna om att deras elever utvecklar sig och gör det bästa av sin praktiktid. De intresserar sig mycket för hur det går för dem och hjälper dem aktivt med att hitta rätt företag för LIA-projektet.

- Annelie är en glad och nyfiken student och gör allting hon ska göra med entusiasm, berättar Margaret Linder, utbildningsansvarig på Skandinaviska Hälso- och turismutbildningen i Orsa. Jag tror hon kommer att göra en kanon insats i Experience Transylvania.

Margarets förhoppning är på väg att bli verklighet: Annelie jobbar hårt på att paketera en helt ny SPA-resa till Transsylvanien, som planeras vara Experience Transylvanias storsäljare till höst.