HiNation AB

Linda Krondahl, vd för HiNation är vald till Årets Uppstickare i tävlingen Beautiful Business Award!

Nyhet   •   Nov 24, 2010 09:28 CET

Linda Krondahl, vd för HiNation är vald till Årets Uppstickare i tävlingen Beautiful Business Award. Prisutdelningen äger rum den 25 januari 2011 i Stockholm.

Ur juryns motivering:

Linda har med stort mod, uppfinningsrikedom och handlingskraft tagit fram ett konkret och miljövänligt alternativ för det växande behovet av energiförsörjning utanför elnätet. Siktet har från början varit inställt på en internationell marknad där det både finns stora miljömässiga och samhällsekonomiska vinster. Linda gör vardagen lite lättare för några av de miljoner människor som saknar ”två hål i väggen”.

HiNations vision är att ge ren energi till alla genom att erbjuda robusta och miljövänliga produkter för portabel energi. Den första produkten på marknaden är HiLight som är en kombinerad lampa och laddare som drivs av högkvalitativa solceller. Ljuset är starkt nog att lysa upp ett normalstort rum och det miljövänliga batteriet räcker till 20 timmars ljus eller minst 3 mobilladdningar. Marknaden är alla som saknar tillgång till elektricitet, tex. friluftspersoner. Men det är framförallt i områden som Afrika, Asien och Sydamerika med begränsad elutbyggnad som tillväxtpotentialen finns.

Beautiful Business Award 2011 är en nationell tävling som lyfter fram företagarkvinnor som förebilder. Arrangörer är PwC och nätverket Driftig.nu.

Beautiful Busienss Award

www.hination.com