MedieMakeriet

Lokal grossist andas framtidstro

Nyhet   •   Apr 19, 2013 15:49 CEST

På grossistföretaget Papperspartner i Norr AB i Skellefteå frodas framtidstro och optimism.

– Vi har ökat omsättningen 22 av 24 år och nu har vi satt ännu högre mål, berättar försäljningschefen Peter Lundström.

Papperspartner i Norr AB har sina rötter i VD-n Ulf Wiklunds satsning på en verksamhet med kaffemaskiner och förbrukningsmaterial under namnet Servicegruppen Skellefteå i ett trångt lagerutrymme i centrala Skellefteå för 24 år sedan.

– Sedan dess har verksamheten bara gått framåt, berättar Peter Lundström.

Han, som är utbildad plåtslagare i grunden och som jobbade ett tag som säljare på Canon, blev utan jobb i samband med en konkurs.

– Jag valde att inte lägga mig platt. Utan jag tog chansen att bli företagare då chansen uppstod.

Trogen personal

Peter Lundström och Ulf Wiklund träffades på en fest i samband med ishockey-VM 1991.

– Vi började snacka om att arbeta ihop. Resten är historia.

De två nyblivna kompanjonerna anställde Jim Andersson 1992 och han är fortfarande kvar på företaget som ansvarig för inköp.

– Det är faktiskt de flesta som vi har anställt under årens lopp och det är kul att de vill vara kvar hos oss.

Tror på tillväxt

I dag har företaget 21 anställda, varav 6 stycken återfinns i Umeå, uppdelat på affärsområdena förbrukningsmaterial och fikalösningar.

– Vi har butik i både Skellefteå och Umeå. Huvudlagret finns i Skellefteå, varifrån merparten av distributionen sker.

2011 omsatte företaget cirka 48 miljoner kronor och 2012 väntas omsättningen bli cirka 49 miljoner kronor.

– Vi räknar med fortsatt tillväxt och vi kommer att fortsätta att skapa arbetstillfällen fram över.

”Glokalt” företag

Företaget ingår numera i Nyblomgruppen som är en sammanslagning av 14 grossister över hela landet.

– Vi vinner mycket på vår lokala närvaro, våra lokala lager och vår personliga kontakt med kunderna.

Nyblomgruppen, som omsatte 1,3 miljarder kronor och hade cirka 280 anställda 2011, är en av Sveriges största grossistkedjor och också en del av Europeiska INPACS, en sammanslutning av europeiska grossistföretag, med en sammanlagd omsättning på cirka 30 miljarder kronor.

– Vi brukar kalla oss för det ”glokala” företaget eftersom att vi har en stark lokal förankring och lyhördhet i kombination med internationella resurser. Det bästa av två världar alltså.

Lokal kompetens

En annan stor fördel med samgåendet med Nyblomgruppen för sex år sedan är satsningen på emballage.

– Vi har en ohygglig tillväxt på emballage. Det växer så det knakar.

På pluskontot finns också att företaget har kunnat säkra upp en stark kompetens på alla områden lokalt.

– På städsidan kan personalen till exempel hålla i yrkesutbildningar för lokalvårdare. Hög kompetens är en viktig ingrediens för framgång.

Stor arbetsglädje

Papperspartner i Norr AB har sedan länge ett stort fokus på miljöfrågorna.

–1999 miljöcertifierade vi verksamheten enligt ISO 14001, Med det var vi den första pappersgrossisten i Norra Sverige att erhålla den statusen. Nu satsar vi vidare och står även inför en kvalitetscertifiering enligt ISO 9001, vilket beräknas vara klart första kvartalet 2013. I och med detta stärker vi vår konkurrenskraft ytterligare, säger Peter Lundström.

Nöjda kunder och stor arbetsglädje värderas också högt i företaget.

– Alla människor ligger högt i kurs hos oss. Både anställda och kunder. Jag tror också att vi har lyckats med vår ambition. Vissa kunder kallar oss nämligen för det glada företaget.

Rycker i uppförsbacke

De cirka 60 kvadratmeterna i gamla Utterströms i centrala Skellefteå vid starten är ett minne blott och i dag huserar företaget på cirka 3 000 kvadratmeter lokalyta på Verkstadsvägen ute på Tjärn.

– Vi kommer att behöva ännu mer utrymme fram över. Alla tecken tyder på det.

– 2012 var annars ett tungt år för hela branschen. Omsättningen på riksplanet sjönk till följd av konjunkturläget. Vi gick däremot mot strömmen med en fortsatt tillväxt.

Och nu har företaget satt ännu högre mål.

– Vi gillar att tävla under trevliga förhållanden och brukar jämföra oss med en tävlingscyklist som rycker i uppförsbacke. Om vi leder på toppen av backen, så har vi en stor chans att vara först nedför backen också, säger Peter Lundström.

P-O Sjödin/MedieMakeriet

Fakta/Papperspartner i Norr AB

Ulf Wiklund startade egen grossistverksamhet i Skellefteå i augusti 1988.

Tre år senare klev Peter Lundström, med fem år i branschen i bagaget, och Servicegruppen i Östersund in som kompanjoner.

Den enskilda firman omvandlades till aktiebolag med tre lika stora delägare och 2002 införlivades Servicegruppen i Umeå i verksamheten.

2005 löste Ulf och Peter ut Servicegruppen i Östersund ur bolaget och bolagets namn ändrades till Papperspartner i Norr AB.

2006 allierade sig bolaget med minioritetsägaren Nyblomgruppen och året därpå gick flyttlasset till de nuvarande lokalerna på Verkstadsvägen.

Nyblomgruppen var, enligt tidningen Papper & Kontor, den kedja/gruppering som gick allra bäst under 2011 och på tidningens lista över de företag som växte mest i hela landet under samma år hamnade Papperspartner i Norr AB på en hedrande tionde plats med en förändring av omsättningen på 18,1 procent.

Foto: P-O Sjödin/MedieMakeriet

Peter Lundström, försäljningschef på Papperspartner i Norr AB i Skellefteå, berättar att lokal närvaro och stor arbetsglädje är några av skälen till företagets framgångssaga med en stabil och uthållig tillväxt. På bilden syns också innesäljaren Annelie Olofsson.