Advance Media

Lokalt riktade mobil-annonser ger bäst respons

Nyhet   •   Feb 04, 2011 11:14 CET

Med GPS-funktionen som finns i de flesta smartphones så öppnas det ett flertal möjlighet för företag med någon form av geografisk förankring att nå ut till de kunder som behöver hjälp.

Mobile Marketing Association (MMA) (www.mmaglobal.com) och dess officiella forskning partner Luth Research (www.luthresearch.com), släppte för ett tag sen rapporten “mobila Consumer Briefing”, en månatlig undersökning av amerikanska vuxna konsumenter om deras mobilvanor, beteenden och åsikter som rör mobil marknadsföring. Undersökningen visar att nästan en av fyra amerikanska vuxna konsumenter använder mobila lokaliseringstjänster, högst var användandet bland iPhone-användare.

Luth samlar svar från en demografiskt representativt urval av mer än 1.000 amerikanska vuxna konsumenter. Undersökningen genomfördes i mitten av mars och 91 procent av de svarande har en mobiltelefon och att 26 procent av den gruppen har använt en “karta, navigation eller någon annan funktion som automatiskt bestämmer den aktuella platsen.”

Undersökningen rörde en rad frågor, bland annat:

• Frekvens av att använda olika mobila medier (t.ex. mobila webben, program, SMS)
  • Frekvens av att använda “nuvarande position”-funktion för olika uppgifter
  • Annonsmedvetenhetenhet och reaktionen när du använder platsbaserade eller andra telefonfunktioner
  • Intresse av att tillåta den aktuella platsen till automatiskt delas om det aktiverat olika mobiltelefoner funktioner
  • Tillverkare av nuvarande mobiltelefon
  • Nuvarande operatör

Nästan hälften av dem som såg annonser när de använder platsbaserade tjänster gav respons på annonsen, vilket tyder på att konsumenterna svarar bra på annonser via platsbaserade tjänster. Detta var en signifikant högre grad än för dem som såg annonser i samband med att skicka / ta emot textmeddelanden och nästan dubbelt så mycket av dem som såg en annons när du surfar webbplatser.

Undersökningens andra viktiga slutsatser är:

• 10% av de tillfrågade  använder mobila lokaliseringstjänster minst en gång i veckan.
  • 63% av iPhone-ägare använder sig av platstjänster minst en gång i veckan.
  • Vuxna i åldern 25-34 är flitiga användare av platstjänster, med 22 procent som använder dem minst en gång i veckan.
  • De svarande att de använder dessa tjänster oftast att “lokalisera platser av intresse, butiker eller tjänster.”
  • Konsumenterna är intresserade av att låta sina telefonen att automatiskt dela sin position i utbyte mot förmåner, såsom fri användning av mobila applikationer och mobila kuponger.
  • “Mobiltelefoner som sålts under de senaste åren har i de flesta fall GPS eller annan platsteknik vilket skapar en enorm tillgänglighet på marknaden för positionsbaserade tjänster”, säger Peter A. Johnson, vice vd för MMA och författare till studien.

Studien visar att konsumenterna anser att positionsbaserade tjänster erbjuder dem betydande fördelar i funktionalitet och relevans. Konsumenternas åtaganden och uppskattning av positionsbaserade tjänster öppnar enorma nya möjligheter för företag och byråer att utnyttja denna unika kraft av den mobila kanalen. Plats-baserade tjänster har en publik med ett engagemang som är unik för den mobila plattformen. Genom att ge mer platsmedvetna tjänster och produkter, kan varumärken nu skapa en mycket mer intim närvaro i konsumenternas liv “, säger Jacqueline Rosales, EVP, Business Development & Client Service, Luth Research.

Om Mobile Marketing Association (MMA)

Mobile Marketing Association (MMA) är den främsta globala ideell branschorganisation bildad för att leda tillväxten av mobil marknadsföring och tillhörande teknik. MMA är en handlingsinriktad organisation som syftar till att undanröja hinder för marknadsutvecklingen, etablera mobil media riktlinjer och bästa praxis för hållbar tillväxt, och evangelisera användningen av den mobila kanalen. De mer än 700 medlemsföretag, som representerar över fyrtio länder över hela världen, omfattar alla medlemmar av mobil media ekosystemet. Mobile Marketing Association: s globala huvudkontor ligger i USA och det har regionala kapitlen inklusive Nord Amerika (NA), Europa (EUR), Latinamerika (LATAM), Mellanöstern och Afrika (MEA) och Asia Pacific (APAC) grenar. För mer information, besök www.mmaglobal.com.

Om Luth Forskning

Grundades 1977 och är Luth Research en San Diego-baserade marknadsundersökningsföretag som ger kunderna framsynt marknadsinformation som rör sig företagen framåt i en konkurrenskraftig ekonomi. Med hjälp av sin egen teknik, data resurser insamling och forskningsmetoder, inklusive online-panel, SurveySavvyTM, hjälper företaget företagen spår nya trender, mäta meddelande effektivitet och förstå hur konsumenterna tänker och agerar.