Kista Science City AB

Luleåföretaget Global Sun Engineering tävlar om utmärkelsen Cleantech Company of the Year 2010

Nyhet   •   Sep 25, 2010 18:34 CEST

Luleåföretaget Global Sun Engineering (GSE) har utvecklat en unik solfångare - Matarenki Light - som kan användas i en rad olika applikationer.

Solfångaren är utvecklad för att följa solen under hela dagen och koncentrera solljuset för att kostnadseffektivt tillvarata solens energi och omvandla den till elektricitet och värme.

Global Sun Engineering är ett av de 25 utvalda miljöteknikföretag som tävlar om den prestigefyllda utmärkelsen Cleantech Company of the Year 2010 under Stockholm Cleantech Venture Day den 30 september 2010. Företaget är baserat i Luleå och representeras på Cleantech Venture Day av styrelseordförande Eric Zetterqvist. Vd är Björn Eklöv.

”Founded in 2007, Global Sun Engineering (GSE) has developed and patented their highly advanced solar concentrator, Matarenki Light. Matarenki Light is unique with its two-axis solar tracking system and capable of producing both electricity and heat. Matarenki Light reduces solar energy costs up to 30 percent compared to traditional solar systems through its unique technique and provides high degree of efficiency.”

www.gsesweden.com

De 25 miljöteknikföretag som deltar i tävlingen är:

• Airwatergreen

• AltimEco Recycling

• Applied Nano Surfaces

• Biorecro

• Bubble Expansion Valve

• Capee Group

• Cortus

• Desinfinator

• Ecomation

• Ekomarine

• Global Sun Engineering

• Hexicon

• HiNation

• Langlee Wave Power

• myFC

• Ocean Harvesting Techn.

• Plagazi

• Ranotor

• Rehact

• SenSiC

• Solarus

• Solvatten

• Svenska Aerogel

• There Corporation

• Watreco

www.stockholmcleantechventureday.com/

För mer information om företagen, kontakta Magnus Rehn, Stockholm Innovation & Growth AB

magnus.rehn@stockholminnovation.com, tel. 0705-120 548.