NCC AB

Lyckad leverantörsportal ett år

Nyhet   •   Feb 04, 2010 08:27 CET

Idag fyller Leverantörsportalen 1 år och vi kan konstatera att portalens första år har varit mycket framgångsrikt. 85% av våra förfrågningar till underleverantörer går via leverantörsportalen.

NCC:s leverantörsportal är unik i byggbranschen. Lanseringen för ett år sedan togs emot mycket positivt och en snabb sammanfattning av statistiken visar att användningen under det första året har kommit igång bättre än förväntat. Projektledare Ulf Larsson berättar:

- Idag skickas 85 % av Inköpsportalens förfrågningar till underentreprenörer via NCC Leverantörsportal. Det visar att både anbudsingenjörer och projektinköpare ser nyttan med verktyget. Den tid som tidigare lades på kopiering och utskick kan istället läggas på att konkurrensutsätta våra upphandlingar.

Under det första året skickades drygt 83 000 förfrågningar ut till NCC:s leverantörer och 840 000 dokument har laddats ner av de 8 800 leverantörer som loggat in på leverantörsportalen.

För att effektivisera konkurrensutsättningen ytterligare kommer vi lansera möjligheten att lägga upp publika förfrågningar 3 maj. Då kommer leverantörerna kunna se pågående upphandlingar på www.ncc.se/leverantorsportal , vilket kan bidra till att ytterligare sänka våra inköpskostnader.