Northmill AB

Månadens app: Viber

Nyhet   •   Feb 08, 2011 16:26 CET

Viber är en telefonapplikation som gör att du som användare kan ringa till andra Viber-användare helt gratis oavsett var ni befinner er, det enda ni behöver är en internetuppkoppling.

Idén är simpel och har funnits ett tag. De flesta känner till bl.a. Skype som också har tagit fram en applikation med samma grundidé men det som skiljer Viber från de övriga är enkelheten i användandet. Vi kan nämna många fördelar med Viber som exempelvis att du kan ringa alla oavsett om de har Viber eller inte, du slipper  jobbiga reklamannonser, du slipper dolda kostnader och du behöver varken logga in eller bli medlem för att ringa.

En väldigt lättanvänd applikation

När du har laddat ner och installerat Viber så kan du placera ikonen där du vill precis som alla andra applikationer och när du klickar in dig på Viber så ser det i stort sett likadant ut som den vanliga telefonapplikationen som finns förinställd på din iPhone och det är just det som är det geniala med Viber. Att du känner igen utseendet i Viber gör det naturligt för dig att använda applikationen.

I din kontaktlista, som för övrigt ser precis likadan ut som din vanliga kontaktlista, ser du vilka av dina befintliga kontakter som använder Viber för att kunna ringa dem helt gratis. Du kan även välja att bjuda in dina kontakter att använda Viber.

Bra ljudkvalité men irriterande störningar

Det som har förvånat oss mest när vi har testat denna applikation och jämfört den med liknande applikationer är just ljudkvalitén som är så bra att man hör varandra perfekt. Ljudet uppfattas många gånger som bättre än den ordinarie telefonapplikationen som finns förinställd i din iPhone.

Nackdelen med Viber är att den kan haka upp sig lite då och då. När den gör det kan ljudet bli lite eftersläpande vilket är väldigt irriterande. Orsakerna kan vara dålig internetuppkoppling eller överbelastning av tjänsten.

Spara flera hundralappar i månaden med Viber

Genom att använda Viber kan du spara några hundralappar i månaden beroende på hur du väljer att använda applikationen. Har du exempelvis släkt och vänner utomlands ska du definitivt använda Viber så slipper du de dyra utlandstaxorna.

Sammanfattningsvis så tycker vi som har testat applikationen att Viber är den bästa telefonapplikationen på marknaden för tillfället och därför utses den till månadens app. för februari-månad!

Se betyg och läs mer på easycredit.se