ABE Partners

Månadssummering april - ABE Partners

Nyhet   •   Maj 02, 2014 09:21 CEST

Kvicksilvret har stigit upp emot 20 grader i många delar av landet och träden gör sitt bästa för att fylla luften med pollen, till Apotekens stora glädje. På ABE Partners håller vi oss än så länge borta från uteserveringarnas rosévin och fokuserar till 100 procent på att hjälpa kunderna och analysera marknaden. Några godbitar från månaden som just avslutats finner ni nedan:

• Vi gick ut hårt under april och rapporterade om att IIS, Stiftelsen för internetinfrastruktur, vidareskickar alla som stavar fel på domännamn till ett språktest hos SAOL, detta för att dra sitt strå till stacken för att lösa problemet med svenskarnas låga resultat i PISA-undersökningen. Av någon märklig anledning sammanföll denna nyhets rapportering med månadens första dag.
  • Vi diskuterar innebörden i beslutet att den amerikanska regeringen frånsäger sig ansvaret för internet och överlåter det direkt till ICANN. Påverkar det verkligen USA:s maktställning som kontrollant av internet?
  • Ny statistik visar att intresset för de nya toppdomänerna fortfarande är tämligen begränsat och endast ett fåtal av de nya toppdomänerna har nått milstolpen 10.000 registreringar.
  • Vi gräver även ner oss i var intresset för de nya toppdomänerna är störst och finner, föga förvånande, att det är amerikanarna som har varit snabbast på att ta dessa till sig. I Sverige är intresset väldigt svalt.
  • Hur påverkar värdet av domännamn av vårt nya beteende? Fler och fler förlitar sig på sökmotorer och deras resultat vid sin surfning. Vi förklarar varför det är viktigt att ha en ordentlig domännamnsstrategi för att möta det nya beteendet, och vilka risker som finns i att helt förlita sig på sociala medier.
  • Microsoft ger upp sin ansökan om att driva .live, trots att det är ett av deras starkare varumärken. Varför gjorde de det, på vilket sätt kommer det påverka övriga ansökanden och kan man utifrån detta dra några slutsatser om New gTLD Program i stort?
  • Utifrån det aktuella exemplet med gudrunschyman.se går vi igenom vad som krävs för att vinna framgång i ett tvisteförfarande kring domännamn.

Vi går nu in i en intensiv fas då många kunder vill städa skrivborden inför sommaren och kommer därför att fortsätta assistera dessa så långt det är möjligt. Självfallet kommer vi även i fortsättningen ha örat mot marken vad gäller relevanta branschnyheter. Som vanligt finner ni dem hos på abepartners.se